Spør legen: Overvekt og lengdevekst
Overvekt og lengdevekst
Hei. Jeg er en gutt på 23 år som var svært aktiv og trente 4 ganger i uka da jeg gikk på videregående. Gikk ut derfra i 2002. Jeg var da 170 cm høy og veide 70 kg. Så skjedde det ting sommeren 2002 som gjorde at jeg slutta å trene, spiste usunt og la raskt på meg 20 kg. Høyden min ble da værende på 170 cm selv om jeg alltid har fått høre at jeg skulle bli 180-185 cm på diverse kontroller. Faren min er 180 cm og moren min 159 cm.
Jeg har nå gått ned igjen til 70 kg, men det jeg lurer på er om man med sikkerhet kan si at jeg ikke ville vært høyere hvis jeg aldri hadde lagt på meg 20 kg og slutta å trene. Leser flere steder at gutter kan vokse til de er 20-22 år gamle.
–hhansk1
Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut svarer:
Hei og takk for spørsmål!
Svaret på spørsmålet er enkelt og greit; nei.
Det er ingen grunn til å anta at du hadde blitt noe høyere selv om du ikke hadde økt kroppsvekten sommeren 2002. De fleste gutter er ferdig utvokst i lengden før fylte 20 år, men dette avhenger av når man begynner og avslutter puberteten.
Selv om du i høyde ikke nødvendigvis blir lenger, vil du sannsynligvis kunne virke høyere dersom du finner tilbake til til gamle og sunne livsstil slik at formen blir bedre, muskelmassen øker og livvidden reduseres.
Lykke til med trening og godt kosthold.
– Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut
Publisert: 2008.04.14 08:34