Spør legen: Vekttrening og stiv nakke
Vekttrening og stiv nakke
Jeg har side tenårene vært plaget mye med stiv nakke, og for en 5-6 år siden var jeg sykmeldt ca. 6 måneder pga. at armene og nakken slo seg helt vrang (etter en jobb med mye statiske bevegelser og løfting). Derfor har jeg alltid vært litt redd for å starte vekttrening igjen, spesielt for armene og skuldrene, og har stoppet hver gang det gjør vondt.
Nå har jeg imidlertid begynt å trene med personlig trener. Er blitt enig med ham om at han kjører løpet "normalt" og at jeg bare sier i fra hvis jeg får skikkelig vondt når jeg gjør øvelsen eller etterpå. Høres det ut som en lur måte å gjøre det på? Han ser jo at jeg gjør øvelsene riktig osv.
Det er jo på tide at jeg prøver å bygge opp musklene i denne regionen igjen.
–Stivi
Anita Grongstad, fysioterapeut svarer:
Hei Stivi!
Kjempeflott at du har kommet igang med styrketrening. Styrketrening er undervurdert i forhold til å forebygge/trene opp muskel-/skjelettplager. Jeg er enig med din PT (personlig trener), i at du kan starte som normalt. Det er også normalt å få litt støl- og stivhet i muskulaturen de første gangen etter styrketrening, men det skal ikke gjøre vondt.
Det som også blir viktig, er at du føler deg trygg på øvelsene og at du har fått øvelser du synes er ok å gjøre. "Ok" er ikke det samme som "lett", du bør ha en viss motstand for å få effekt. Hvis du imidlertid føler deg anspent, mistrives med øvelsen, vil du også spenne muskulaturen uhensiktsmessig.
Jeg anbefaler også å starte med få øvelser og heller øke på hvis du merker det er greit. Øvelser jeg anbefaler å trene er: ben/lår, mage, rygg og skuldre/overarmer.
Jeg synes også det er viktig at alle som trener, skryter av seg selv! Om du trener mye eller lite, vær fornøyd med det du har gjort og ikke ha dårlig samvittighet for det du ikke har gjort.
Lykke til!
– Anita Grongstad, fysioterapeut
Publisert: 2007.09.24 14:25