Spør legen: Fornuftig tid på å slanke bort noen kilo

Fornuftig tid på å slanke bort noen kilo

Hei.

Er en røsslig kar med for mange kilo rundt midjen. Disse har jeg tenkt å få slanket bort. Hvor lang tid anbefaler du på å gjøre dette? Har tenkt å spise mindre når jeg først begynner å trene, samt holde dette når jeg er ferdig.

Burde man spise så mye som man har tenkt på å spise etter man er ferdig med slankingen, eller kan man spise mindre og gå raskere ned i vekt for så å normalisere matmengden man spiser? Hvor mye burde en stor voksen mann spise hvis han skal slanke seg og deretter holde vekten vedlike? Er 198 cm høy.

–Kadabra

Jeanette Roede, fysioterapeut og ernæringsrådgiver svarer:

Hei.

Først; så flott at du vil ta tak i helsen din og få bort overflødige kilo med trening og sunt kosthold. Du har et godt utgangspunkt når du allerede nå tenker så langsiktig at du vil legge om til vaner som du kan leve med på sikt.

Anbefalt vekttap per uke er 1/2-1 kilo. Det er lurt å finne ut ca. hvor mye du forbrenner per dag i gjennomsnitt, inkludert grunnforbrenningen og det du forbrenner ved hverdagsaktivitet og trening. Så bør ditt energiunderskudd (hvor mye mindre du spiser enn det du forbrenner) ligge på ca 500-1000 kcal under dette. Da går du passe fort ned i vekt, du risikerer ikke å komme på sparebluss (at vektnedgangen stopper opp på grunn av at du spiser for lite) og det gjør det enklere å ha et kosthold du kan leve med på sikt - gjøre endringer du kan leve med! Da lærer du jo også noe underveis!

Hvor mye du bør spise avhenger blant annet av hvor gammel du er, hvor mye du veier, hvor aktiv du er osv. - så der kan jeg dessverre ikke gi deg et konkret antall kalorier. Kanskje er det en ide å melde seg på et kurs hvor du kan lære litt om disse tingene, få litt coaching slik at du når de målene du har satt deg?

Lykke til! Hilsen

– Jeanette Roede, fysioterapeut og ernæringsrådgiver

Publisert: 2007.09.17 13:47

Spør våre fagpersoner

Barne- og idrettslege

Thor-Øistein Endsjø

Fra helseleksikon

Relaterte spørsmål og svar

Relaterte faktaartikler

Relaterte forum

Søk i spørsmål

Doktor Online har svar på over 50.000 spørsmål. Prøv et søk!