Spør legen: Mat på tur med barn
Mat på tur med barn
Jeg går mange og lange turer, særlig i helgene. Ofte har jeg med barna også. Kan du gi noen tips om god mat og ekstra kos slik at vi både får i oss riktig kost samtidig som det motiverer barna til å yte litt ekstra?
–Turjente
Jeanette Roede, fysioterapeut og ernæringsrådgiver svarer:
Hei
Så fint at du er mye ute på tur, og at du også får med familien på det - det er gode vaner å ha med seg videre i livet for et barn. Det å lage mat i naturen er alltid spennende og gøy - grove pinnebrød, fiskekake i pitabrød, kyllingburgere (kyllingfilet i grove hamburgerbrød eller solsikkebrød), lettere pølser osv.
Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men er de små så er jo rosiner og mandler godt å ha på bestemte "bestemte bensinstasjoner". Vi har av og til bakt grove muffins eller pizzasnurrer: en går i forveien og gjemmer det i naturen, så leker vi tampen brenner...
Ellers har jeg et mål med mine barn at vi ikke alltid skal ha mat og kosemat som målet med turen, men at det er andre ting enn mat som utgjør kosen. Skattejakt, orientering, se etter fugler, dyrespor osv - det kan i hvertfall være en fin avveksling, slik at mat ikke alltid er målet og belønningen - da blir matpausen bare en del av en veldig hyggelig tur.
God tur! Hilsen
– Jeanette Roede, fysioterapeut og ernæringsrådgiver
Publisert: 2007.09.17 13:10