Spør legen: Går opp i vekt når jeg trener

Går opp i vekt når jeg trener

Er det normalt å gå opp i vekt når man trener? Jeg jogger 6 km ca. 5 ganger i uken pluss fotballtrening. Er 1.60 høy og veier 53 kg. Jeg veide 50 for noen måneder siden og skjønner ikke dette?

Jeg spiser til frokost en posjon havregryn (ca. 8ss) uten noe, til lunsch 2 knekkebrød pluss 1 banan eple og fersken eller gulrot. Etter skolen spiser jeg en porsjon havregryn igjen, og til middag det vi har. Til kvelds kommer det litt an på. Ofte knekkebrød med brunost og en yogurt eller noe. Drikker bare vann unntatt 1 glass juice.

Jeg trener også på treningssenter; mage rumpe og lår og rygg og litt armer, og er ofte på aerobic osv. Men det er så deprimerende å se at jeg går opp. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg veier som oftest 52 kg, men når jeg har spist så veier jeg 53, og når jeg har spist lite kan jeg veie litt unner 52.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg liker ikke kroppen min, har flere ganger tenkt på å spise mindre, men det går ikke for da får jeg lavt blodsukker og blir svimmel og skjelven.

Har du noen tips?

–anne trim

Kari Jaquesson, livsstilsmotivator svarer:

Hei Anne!

Du skriver ikke hvor gammel du er - husk at om du er i tenårene så vokser du ikke bare i høyden! Du er IKKE overvektig i det hele tatt! Ikke i nærheten! Selvsagt veier du mer når du har spist - mat er jo ikke vektløs!

Å bare se på vekten er ikke betegnende for hvordan det står til med kroppen! Ikke vei deg til stadighet. Du trener kjempebra, spiser sunt og regelmessig (kanskje litt lite grønnsaker - det gjelder de fleste).

Min erfaring er at mange som spiser sunt i hverdagen "tar av" i helgene og unner seg altfor mye i tre dager til ende. Det går ikke. Litt ekstra en dag i helgen er OK, men ikke "vill vest".

Istedet for å bare spise havregryn til frokost, kan du godt bytte ut slik at du spiser litt mindre gryn (30-40 gram) og legger til et egg og litt grønt samt et melkeprodukt (eks. cultura på grøten eller lignende). Etter skolen vil jeg anbefale deg å heller spise en salat med litt pasta (ca. 50 gr) og litt skinke, reker eller lignende (ca 50-70 gr). Normal porsjon til middag - og et par knekkebrød med pålegg og litt grønnsaksknask + magert melkeprodukt er bra!

Men du - husk at om du er ung så SKAL du vokse både i høyde og vekt.

Vennlig hilsen

– Kari Jaquesson, livsstilsmotivator

Publisert: 2007.09.17 12:55