Spør legen: Insulin, og variasjoner etter stikksted

Insulin, og variasjoner etter stikksted

Hei og takk for tidligere svar. Hvis jeg går over fra å ta Lantus om kvelden til morgenen; lar jeg da en kveld være "insulinfri" eller?

Tror du kraftige følinger kan ha sammenheng med stikksted? Jeg får noen av disse som er så lave at apparatet ikke leser av. Logisk sett skulle jeg ikke fått dem... men, men. Både med Lantus og Novorapid har jeg opplevd dette.

Det har jo blitt mange stikk etter 30 år, de fleste i magen. Nå setter jeg alt i magen pga. vonde muskler i lårene. Nå er det bare magen som er øm. Lantusen svir fortsatt ved injeksjon selv etter ett år. Må kanskje bare være sånn. Flott med denne spalten. Takk

–Sukkerdama

Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier svarer:

Hei igjen! Ved endring av dose med Lantus fra kveld til morgen anbefales følgende; Ta 1/3 av dosen som kveldsdose og 2/3 av dosen som morgendose. Neste morgen tas full dose.

Spørsmålet ditt om blodsukker kan variere med stikksted er svært viktig. Som du sier blir det mange stikk i løpet av 30 år, og mange får reaksjoner i huden både pga. nålestikkene og pga. insulinet. Når man injiserer insulin skal dette skje i fettvev. Hos slanke personer betyr dette at man alltid må lage en hudfold for å være sikker på å ikke stikke i muskelen. Hos folk som er mer "runde" kan man ofte sette injeksjon uten hudfold forutsatt at man bruker korte nåler.

Det er viktig å skru av spissen umiddelbart etter injeksjonen slik at man alltid setter på ny nål ved hver injeksjon. En brukt nål skaper større irritasjon på stikkstedet og større vevsskade enn en ny nål.

Dersom du har områder hvor huden føles "bulkete" eller fortykket bør du unngå injeksjoner i disse områdene i hvertfall i tre måneder. Da kan det hende at vevet reparerer seg igjen. I slike områder blir oppsugingen av insulin dårlig, noe som kan medføre store svingninger i blodsukkeret.

Trenger du hjelp til å vurdere disse tingene bør du ta det opp med nærmeste diabetespoliklinikk. Lykke til!! Vennlig hilsen

– Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier

Publisert: 2007.09.25 10:15