Spør legen: Smertestillende og nattfølinger
Smertestillende og nattfølinger
Hei har fått konstatert fibromyalgi og struma. I tillegg har jeg type 1 diabetes. Når muskulaturen min er stram og vond ender jeg ofte opp med et høyere blodsukker enn ønskelig. Spesielt etter netter med mye verking. Lettere å stoppe økningen på dagtid.
Hva er det som skjer? Prøver å ta lite smertestillende. Har fått Sarotex nå, men ikke prøvd det. Er vel redd for å ikke oppdage nattfølingene. Går på Lantus og Novo rapid.
–Sukkerdama
Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier svarer:
Hei!
Det må være vanskelig å ha så mange plager å hanskes med. Når du opplever at blodsukkeret stiger etter netter med mye verking er det et eksempel på at "alt henger sammen med alt". Smerter er stress for kroppen, og stresshormonene motvirker effekten av insulin, og blodsukkeret stiger. Det er også følelsesmessig belastende å ha smerter, man blir trett og sliten, og dette er også stress for kroppen.
Når du sier du er redd for å ikke oppdage nattfølingene, tolker jeg det som at du har et svingende blodsukker. Av og til føling om natten og av og til stiger blodsukkeret pga. smertene. Noen føler seg trygge i forhold til å unngå nattføling med Lantus insulin. Spesielt dersom de bruker en dose daglig og setter denne om morgenen. Dersom du nå setter Lantus om kvelden kan du kanskje forsøke å endre til å sette den om morgenen.
Jeg har også erfart at noen står på for stor dose Lantus, og av den grunn fortsatt får nattfølinger. Dette har vi blitt oppmerksomme på ved å ta en kontinuerlig blodsukkermåling over 5 -6 døgn. Dersom blodsukkerkurven synker mye gjennom natten er sannsynligvis dosen for høy, og man får det bedre ved å redusere dosen. Ofte må man da kompensere ved å sette noe mer måltidsinsulin om dagen, men denne har man mer kontroll over da effekten er mer kortvarig (2 - 3 timer).
Håper du kan samarbeide med diabetespoliklinikken der du bor for å minske risikoen for nattfølinger. Da kan du kanskje bruke din smertestillende behandling mer trygt, og få mer søvn og litt hvile fra plagene dine.
Lykke til! Vennlig hilsen
– Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier
Publisert: 2007.09.18 22:27