Spør legen: Bytte insulintype

Bytte insulintype

Hei. Jeg har brukt Insulatard og Novorapid i ca 6 år nå, og har i den siste tiden hatt ujevn regulering slik at jeg nesten går på max dose av Insulatard 60 ie og tar Novorapid ved måltider. Kan jeg spørre fastlegen min om å få bytte insulintype/insulinpenner eller er dette noe sykehuset må bestemme? Får man mer matlyst og ev. vektøkning av å gå på mer insulin?

Takk for svar

–Smufeline

Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier svarer:

Hei! Insulatard er en middels langsomtvirkende insulin som vanligvis settes 2 ganger i døgnet; om morgenen og ved sengetid. Den har en jevnt økende effekt, og har maksimal effekt ca. 6 til 10 timer etter injeksjonen. For å tilpasse kveldsdosen måles blodsukkeret om morgenen. Man øker med 2 til 4 ie hver 3. kveld inntil fastende blodsukker ligger på ca 6 mmol/l. For å tilpasse effekten av morgendosen måles blodsukkeret vanligvis før middag, og dette bør også ligge på ca 6 mmol/l.

Insulatard kan man få i en blå ferdigfylt penn; FlexPen, eller i ampuller som settes i en flergangspenn. Man anbefaler som regel å dele dosen, altså sette flere injeksjoner, dersom man trenger mer enn 30 ie på en gang. FlexPen kan kun gi 60 ie på en gang, men med flere injeksjoner kan man sette så mye som man trenger. Noen trenger større og noen trenger mindre doser.

Det viktigste er at du får kontroll på blodsukkeret. Det kan være mange grunner til et svingende blodsukker. God injeksjonsteknikk er viktig, slik at du unngår å sette injeksjoner på samme sted hele tiden. Det bør være minst 5 cm. mellom injeksjonsstedene. Bruk gjerne lårene og hoften til Insulatard, og området på magen til NovoRapid. Slik får du maksimal variasjon av stikkesteder og jevnere oppsuging av insulinet.

Har du av og til føling? Føling fører som regel til et høyt blodsukker i etterkant, og man kan komme inn i en ond sirkel med høye blodsukker, store doser insulin og ny føling.

Når det gjelder ditt spørsmål om bytte av insulin, kan fastlegen din hjelpe deg dersom du ønsker en annen type penn til det insulinet du bruker nå. Dersom du ønsker å bytte til en av de ny langsomtvirkende insulinanalogene; Lantus eller Levemir, må søknad til trygdekontoret skrives av en spesialist, og det er best at du henvender deg til nærmeste diabetespoliklinikk på sykehus. Det er spesielt dersom du har nattlige følinger, eller at behandlingsmålet ikke er oppnådd ved hjelp av de insulintypene du bruker nå, at en slik søknad innvilges.

Når det gjelder ditt siste spørsmål er det slik at en god behandling av blodsukkeret, enten det er med tabletter eller insulin, ofte medfører vektøkning. Dette skjer blant annet fordi man stopper energilekkasjen som foregår ved at man skiller ut sukker i urinen, og at man stopper nedbrytingen av eget kropps-vev. Derfor er det spesielt viktig å ha et fornuftig kosthold for at vektøkningen skal bli minst mulig. Jeg har ingen informasjon om at matlysten øker av insulin.

Håper du har fått svar på noe av det du lurer på. Vennlig hilsen

– Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier

Publisert: 2007.09.10 20:30