Spør legen: Tette blodårer i øynene
Tette blodårer i øynene
Jeg er en kvinne på 37 år som på to kontroller hos øyelege med ett års mellomrom har fått konstatert tette vener på øynene. Øyelegen antydet at dette kunne være et generelt problem også i resten av karsystemet. Jeg var hos fastlegen og målte kolesterol, og det var normalt. Imidlertid gjør det meg nervøs at jeg kan få infarkt på øynene når som helst (ifølge øyelegen da), og spørsmålet blir: Hva skjer om det blir en blodpropp i øyet? Hvor farlig er det, kan man bli blind?
Og til slutt: Hvordan kan jeg ordne opp i dette? Er det høydose med omega 3, 6 eller 9 over tid som skal til, eller hva? Hva slags type omega er det som er best mot tette blodårer? Jeg spiser ellers variert, men det blir lite fet fisk. Jeg er overvektig og røyker, noe som jeg vet ikke akkurat bidrar positivt.
–Fråtsi
Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier svarer:
Hei! Du skriver ikke noe om du har diabetes, og om det evt. er type 1 eller 2. Når man har diabetes er det vanlig å gå til regelmessige kontroller hos øyelege, og siden spørsmålet er rettet til meg, går jeg ut fra at du har diabetes.
Et normalt kolesterolnivå kan være for høyt når man han diabetes, så spørsmålet om det skal behandles kan være aktuelt å ta opp med en spesialist på diabetes. Kanskje fastlegen kan henvise deg til en slik spesialist!
En blodpropp forårsaker en stopp i blodstrømmen. Blodåren som leder næring og oksygen til et område, f.eks. i øyet blir tett, og cellene som skulle ernæres skades eller dør. Om man blir blind kommer an på hvor i øyet dette skjer.
Årer som gradvis blir trangere kan også forårsake skader i vevet i øyet ved at ernæringen av cellene blir svekket. Det kan også danne seg utposninger på åreveggen og nydannelse av årer. Disse kan lett sprekke og forårsake blødning i øyet. Det kan skade synet.
Svaret på spørsmålet ditt kommer du jo med selv, nesten. Du er overvektig og røyker, sier du. Regelmessig mosjon og et diabetes- og hjertevennlig kosthold er bra. Da kommer kanskje en moderat vektreduksjon gradvis. Det er bra for diabetes, blodtrykk og blodårer.
Røyken bidrar til at allerede trange årer trekker seg sammen og blodsirkulasjonen, også i øyet, blir enda dårligere. En ernæringsfysiolog kan gi deg svar på om et tilskudd av Omega-fettsyrer er nødvendig. Vi nordboere trenger jo ofte dette, tran f.eks.
Fortsett med regelmessige kontroller hos øyelegen. Det er mye som kan gjøres dersom skader skulle oppstå. Det du kan gjøre selv med kost og røykeslutt har også stor betydning. God blodsukkerkontroll likeså.
Lykke til! Med hilsen
– Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier
Publisert: 2007.09.07 16:52