Spør legen: Hva gjør jeg galt?
Hva gjør jeg galt?
Hei.
Jeg er ei jente på 18 år som prøver så godt jeg kan å få strammet opp magen min, men får det ikke til! Etter hvert har jeg begynt å fått mye ekstra akkurat rundt hoftene og vil veldig gjerne bli kvitt dette. Jeg trener minimum 5 dager i uka (blir ofte 6-7) og denne består av: 2 dager kampsport, 2 dager spinning + styrke på apparater, 1 dag med svømming, 1 dag jogging + muligens egen styrke.
Man skulle kanskje tru at dette hjalp, men neida! I matveien gjør jeg det som "står i bøkene"; spiser frukt og grønnsaker (er vegetarianer) og drikker rundt 3 liter pr. dag. Jeg må tilstå at jeg har en svakhet for ost, så dette blir det nok litt mye av. Er dette veldig fetende? Bruker gjerne lettere produkter.
Frokostblanding UTEN sukker er gjerne frokost, og youghurt naturell er kvelds. Har ca. 3 hoved- og to/tre mellommåltider om dagen. Litt kos blir det også i helgene, men ikke så veldig mye. Så, hva er det jeg gjør galt? Hvorfor blir det bare til at jeg legger på meg? Takker iherdig for gode råd:)
–Synnøveostedama
Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver svarer:
Hei!
Det er vanskelig for meg å gi noen gode råd til deg over nettet, men du er jo fortsatt ung, og mye kan forandre seg. Noe er også genetisk, og det kan vi ikke gjøre noe med. Det er heller ikke slik at en kan slanke bort deler av kroppen, men en kan stramme opp. Hvis du trener på et treningssenter kan du jo snakke med en treningsinstruktør og høre hva han/hun sier.
Det er ikke sånn uten videre lett å sette fingeren på hva du kan gjøre annerledes. Du skriver at du spiser mye ost, og den er absolutt fetende. Hvis det står at den er for eks 45 % på osten, så betyr det at osten inneholder 45 % mettet fett (som vegetarianer vet du sikkert at det er viktig at du får i deg proteiner fra linser og bønner).
Siden du trener så mye som du gjør vil jeg anbefale deg å gå inn på sidene til Olympiatoppen hvor de har en veldig bra oversikt over type matvarer en bør spise når en trener.
Lykke til!
– Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver
Publisert: 2007.08.11 00:46