Spør legen: Overgangsalder og vektøkning

Overgangsalder og vektøkning

Jeg har vært i overgangsalderen i tre år nå. Det siste året har vært veldig vanskelig med mye hetetokter og lite nattesøvn. I forbindelse med disse sterke plagene begynnte jeg gradvis å gå opp i vekt, og kroppen forandret seg.

Jeg trener mye (3-4 ganger i uka) og spiser sunn mat, men vekta går fortsatt oppover. Har gått opp 7 kilo siste året året. Trenger jeg en spesiell diett? Skal jeg spise mindre enn jeg gjør nå, kan jeg nesten slutte å spise.

–Randiovervekt

Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver svarer:

Hei, Når vi kommer i overgangsalderen skjer det mye med kvinnekroppen, og ikke alt er like positivt for selvtilliten. Men det er jo andre fordeler å ta med seg.

Det første jeg kan si er at du ikke trenger noen spesiell diett! Det som er viktig å tenke på er at en ikke kan spise så mye en vil, ei heller kan en putte i seg chips, sjokolade og gotteri når en har lyst på det. Mitt knep er å finne ut matvarer eller søte ting som er fint å putte i munnen hvis jeg får lyst på noe godt. For eksempel synes jeg det er kjempegodt hvis jeg kutter opp ulike fruktsorter, blander med vaniljekesam, noen få hakkede nøtter og strø kanel over det. Hvis jeg vil ha det etter trening tar jeg oppi usukret kornblanding og kanskje litt tørket frukt.

Jeg vet ikke hvilken treningsform du bruker, men jeg går ut ifra at du blir svett på disse treningene. For å forbrenne kalorier ved trening bør en være svett etter at en er ferdig med treningsøkten. Et annet tips er å prøve å ikke gå opp i buksestørrelse, og heller prøve og ikke gå mer opp. Du skriver ikke noe om hvor mye du veier, men en indikator på dette er om du måler midjemålet ditt og din BMI. Du bør ikke ha et høyere midjemål enn 80 cm, er det over 88 cm regnes det som om du er i faresonen for å utvikle for eks diabets 2.

En faktor som også skal regnes med er hvor fysisk aktiv du er, muskler veier mer enn fett. Det å spise lite er heller ingen vei til varig vekttap. Du bør spise 5-6 måltider daglig pluss at du bør få i deg 1 ½ - 2 liter drikke per dag. Last gjerne ned LHLs kostholdsbrosjyre fra www.lhl.no. Det kan også være lurt å ta kontakt med legen din for å sjekke status i forhold til stoffskifte, kolesterol etc. Lykke til

Mvh

– Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver

Publisert: 2007.08.10 18:37