Spør legen: Hjelper "stoffskifte-dietten"?

Hjelper "stoffskifte-dietten"?

Hei, Jeg er en jente på 26 som har en del kilo for mye. En venninne av meg tipset meg om stoffskifte-dietten (den som går over 13 dager, og inneholder bl.a. kaffe til frokost, og ofte biff til middag, og kun tre måltider pr. dag), og at man kunne gå ned en del kilo, uten å trenge å sulte seg. Jeg lurer på hva du mener om denne dietten; om den er helsefarlig, om man vil gå opp igjen, og kanskje til og med legge på seg mer når man er ferdig og om det er noe effekt av den. Hadde blitt utrolig glad for svar.

–Aninesa

Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver svarer:

Hei Det er bra at du er opptatt av din helse, og det å ha noen kilo for mye er ikke bra med tanke på livsstilsykdommer. Du skriver ikke noe om hvor mye du veier, og om du er overvektig. Men en indikator på dette er om du måler midjemålet ditt og din BMI. Du bør ikke ha et høyere midjemål enn 80 cm, er det over 88 cm regnes det som om du er i faresonen for å utvikle for eks diabets 2.

En faktor som også skal regnes med er hvor fysisk aktiv du er - muskler veier mer enn fett.

Det er et gammelt ordtak som sier at er det for godt til å være sant, ja så er det det. Og slik er det også når det gjelder ulike kurer og dietter i forhold til kostholdet ditt. Det er ikke slik at en kan ta en kur, og så holder en vekten videre. Det er dessverre slik at de fleste av oss ikke kan putte i oss alt mulig av mat og så fremdeles være slank. Man er faktisk nødt til å passe på hva en putter i seg.

Når det er sagt er det også viktig å spise et variert kosthold og prøve å spise etter anbefalingene. Klarer du det er det ingenting i veien for at en unner seg både ”salt mat og søt mat” innimellom. Det er det som er normalen, at en holder seg på det jevne i hverdagen, og så kan en en spise det ekstra når det er anledning for det.

Det er absolutt ingen kurer som holder i lengden, og er man en type som legger på seg er man nødt å passe på. Det viktigste du kan gjøre er å være fysisk aktiv, det vil si at du passer på å bli svett 2-4 ganger i uken. Min anbefaling til deg er at du prøver å holde deg fysisk aktiv, og at du har et variert kosthold med grove kornprodukter, frukt og grønt. Samt at du prøver å spise noe av dette hver 3.-4. time.

Går du ned for mange kilo over kort tid vil de garantert komme like raskt på igjen. Det anbefales at man ikke går ned mer enn ca 1 kilo i uken, og det er da viktig at du har et kosthold som du føler at du og kroppen din kan ha det bra med. Lykke til!

– Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver

Publisert: 2007.08.10 08:53