Spør legen: Trenger hjelp til å gå ned i vekt
Trenger hjelp til å gå ned i vekt
Hei,
Jeg er en kvinne på 35, er 171 cm og veier 96 kilo. For fire år siden startet jeg på Grete Roede-kurs og gikk ned over 40 kilo over en periode på ca. 2 år. Etter dette var vekten stabil en periode. Jeg skiftet jobb, ble singel og fikk problemer med stoffskiftet (lavt). Jeg er nå ca 20 kilo tyngre enn jeg var når jeg "avsluttet" Grete Roede-kurset.
Har gått kurs kontinuerlig, om enn noe halvhjertet. Har hatt personlig trener gjennom SATS i ca 1 år, trent to ganger i uken med hard styrketrening og en til to ganger med kondisjon/intervall. Vekten har ikke flyttet på seg dette året, bortsett fra ned og opp 5 kilo.
Jeg må nok innrømme at jeg bruker mat som belønning, mat som straff, mat som trøst - alt som har med følelser å gjøre. Jeg har travle dager som butikksjef i dagligvarehandelen og klarer ikke å prioritere meg selv. Jeg trenger råd og tips til å komme på rett kjøl. Mitt magemål er definitivt ikke innenfor den trygge sonen - det er 109 cm.
–Høyenhall
Dr. Grethe svarer:
Jeg foreslår at du begynner å skrive ned alt du gjør av fysisk aktivitet i løpet av dagen. Deretter bør du notere jevnlig hva du drikker og spiser. Klokkeslettet bør også noteres.
Det kan tenkes at du spiser til gale tidspunkter, og at det går for lang tid mellom måltidene. Husk at du bør spise hver 3.- 4. time. Går det lenger mellom hver gang vil du påvirke stoffskiftet ditt negativt.
Det er også viktig å ta hensyn til hva slags mat du spiser. Inntar du rikelig med rå frukt og grønnsaker? Husk at jo flere fargerike grønnsaker du spiser, jo bedre er det for stoffskiftet ditt. Avslutt hvert måltid med en frukt du må tygge godt, dvs. et eple eller en appelsin.
Utenom styrketreningen bør du legge inn en 10 minutter med roing.
– Dr. Grethe
Publisert: 2007.08.08 20:04