Spør legen: Ingen metthetsfølelse

Ingen metthetsfølelse

Hei. Jeg har gått ned en 15 kg på en ca 6 mnd, der jeg har spist i like mengder hele tiden. Nå føler jeg ikke lengre at jeg blir riktig mett, akkurat som jeg er sulten hele tiden og ikke får en methetsfølelse. Spiser havregryn til frokost og grove knekkebrød til lunsj, og middag med masse grønnsaker. Så jeg føler jeg spiser sunt, og det har jeg gjort hele tiden men har da følt meg mett. Veier nå 55 kg og er 170 høy. Følelse innimellom også som at hjertet mitt går for fort, så jeg lurer på om du kan svare meg på hva dette kan være.

–mcsa

Eva Kvendbø, klinisk ernæringsfysiolog svarer:

Hei!

Jeg skulle gjerne hatt noen tilleggsopplysninger om deg: fysisk aktivitet, din alder, din normalvekt i voksen alder, hva har din maksimale vekt vært, hvor mye og hvor ofte spiser du?, hvor mange måltider spiser du pr dag?

Normal BMI (body mass index) er fra 20-25 iflg WHO. Din BMI er nå nedi i 19 og du er pr definisjon undervektig. Din normale kroppsvekt ligger i området 58-72 kg og du var pr definisjon normalvektig før du begynte å gå ned i vekt for 6 mnd siden.

Jeg ville anbefalt deg å spise mer energi (kcal) pr dag i forhold til hva du gjør nå. Du kan gjerne fortsette med å spise knekkebrød og havregryn til brødmåltidene dine, men bruk gjerne litt sunn plantemargarin på (for eksempel Vita hjertego`), drikk skummet melk til og kok gjerne grøten på melk i stedet for vann, server gjerne litt nøtter/rosiner til). Varier også gjerne med grovt brød.

Husk å spise mellommåltider, dvs små måltider mellom hovedmåltidene. Dette kan være frukt, for eksempel en banan eller en mager yoghurt. Jeg anbefaler deg å spise hver 3-4 time, 4 hovedmåltider pr dag og gjerne to mellommåltider. Det er veldig bra at du spiser masse grønnsaker. Grønnsaker inneholder masse vitaminer/antioksidanter og mineraler, fiber og gir svært lite energi. Spis ”5 om dagen” (dvs 5 porsjoner â 150 gr pr dag, dvs 300g frukt og 450g grønnsaker hver dag).

Forsyn deg godt med magert kjøtt eller fisk (1 porsjon â 150g) og tilsvarende mengde med potet, ris eller pasta. Velg karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, kesam i stedet for rømme, velg magre meieriprodukter, lettmargarin, magre kjøttprodukter og fisk av alle slag. Husk å drikke vann.

Jeg tror nok du føler deg sulten og slapp pga at du får i deg for lite mat (for lite energi i form av kcal). Spis litt mer til hvert måltid og spis regelmessig. Lykke til!

Mvh

– Eva Kvendbø, klinisk ernæringsfysiolog

Publisert: 2007.08.03 12:43