Spør legen: Lavt stoffskifte
Lavt stoffskifte
Hei, fikk for 2 år siden lavt stoffskifte og har gått opp 20 kilo (av mine 43 bortslankede kilo...) Jeg vet nok hvor noen av de 20 kiloene kommer fra, men ønsker likevel å stille spørsmålet om kosthold: Er det noe som er anbefalt mht. lavt stoffskifte. Jeg forsøker å holde et Grete Roede-kosthold pr. i dag. Har trent aktivt i et år, 3-4 ganger i uken uten at vekten har rørt seg. Kroppen er sunnere selvfølgelig, men vekten fortsatt den samme.
–Anitaa
Eva Kvendbø, klinisk ernæringsfysiolog svarer:
Hei! Jeg skulle gjerne hatt flere opplysninger om deg; din alder, kroppsvekt og høyde, blir du behandlet med medisiner mot lavt stoffskifte?, har du prøvd ulike slankekurer, hvor mye energi (kcal) spiser/ drikker du hver dag og hvor ofte/intensitet/hvor lenge trener du/er i aktivitet pr dag? Regelen er lik enten du har unormalt stoffskifte eller ikke; energiinntaket ditt må være mindre enn forbruket ditt for å gå ned i vekt. Jeg kan svare på generelt grunnlag: Stoffskiftet blir påvirket av hva man spiser, hvor ofte man spiser, når man spiser, hvor mye man spiser, type og hyppighet av trening. Du sier du følger ett Grete Roede kosthold, hvor mye energi (kcal) får du i deg med det kostholdet? Går du på kurs nå? Mange tenker ”slanking” når de skal ned i vekt. En slankekur inneholder ofte svært lite energi (gjerne mindre enn 1500kcal). Kroppens basalstoffskifte (det kroppen trenger for å holde livsnødvendige funksjoner i gang slik som energi til åndedrett, kretsløp, nyrer, lever og hjerne) er gjennomsnittlig på 1400-1700kcal. I tillegg trenger vi energi til fysisk aktivitet. Basalstoffskiftet vårt utgjør ca 50-70% av energiforbruket vårt i løpet av ett døgn. Energibehovet for en som er normalvektig er gjennomsnittlig på 2000-2400kcal. En som er overvektig har pga økt kroppsvekt ett større energibehov enn en person som er normalvektig. Dvs en person som er overvektig vil da teoretisk gå ned i vekt ved å spise likt kosthold som en som har normal kroppsvekt forutsatt likt aktivitetsnivå. Man kan ”spise seg slank” ved å spise oftere, tildels mer, men med en riktig sammensatt kost. Å spise lite (lite energi i form av kcal) er den sikre vei til nedsatt forbrenning. Da skrur kroppen ned forbrenningen på "et sparebluss" for å spare energi, da kroppen merker at her tilføres lite energi. Med lavere forbrenning legger man lettere på seg. TENK ENKELT: 1) Spis frokost; en stor frokost stimulerer og øker forbrenningen resten av dagen. 2) Ta en liten treningsøkt før frokost viss du greier det. Da vil forbrenningen være høyere resten av dagen. Etter trening har man en "ettereffekt" på forbrenningen i opp til et døgn etterpå, i form av økt forbrenning. Styrketrening er spesielt effektivt på grunn av at man øker muskelmassen og forbrenningen øker. Eksempel på måltidsrytme: 1. Frokost kl 0800 (grovt brød, tynt lag vita hjertego`margarin , magert pålegg, 1 glass sk.melk). 2. Mellommåltid kl 10: 1 stk frukt 3. Lunsj kl 11.30: lik frokost. 4. Mellommåltid kl 1400: 1 stk mager yoghurt/ frukt 5. Middag kl 17 (halv tallerken med grønnsaker, ¼ tallerken med hovedrett, ¼ tallerken med ris, potet eller pasta). Forsyn deg kun en gang. 6. Kveldsmat kl 2000: lik frokost. Godt råd: snacks og godteri anbefales å spise kun på helg, for eksempel lørdag kveld, dessert for eksempel til søndagsmiddagen. Det er hverdagskostholdet som avgjør om du vil gå ned i vekt, og unner man seg litt godt i helgene, kan man kanskje unngå de store sprekkene til hverdags? Drikk vann, kaffe eller te. I løpet av en dag er det nok å drikke 2 glass melk. Spis frukt i stedet for å drikke den (juice), da juice inneholder like mye energi som brus! Lykke til!
– Eva Kvendbø, klinisk ernæringsfysiolog
Publisert: 2007.08.02 16:22
Siste 50 spørsmål og svar
- Insulin, og variasjoner etter stikksted
- Smertestillende og nattfølinger
- Bytte insulintype
- Tette blodårer i øynene
- Kan treåringen min ha diabetes?
- Hva gjør jeg galt?
- Overgangsalder og vektøkning
- Hjelper "stoffskifte-dietten"?
- Trenger hjelp til å gå ned i vekt
- Ingen metthetsfølelse
- Lavt stoffskifte
- Hvordan kan jeg legge på meg?
- Kosthold ved ADHD
- Slutte som vegetarianer
- Laktoseintoleranse
- Hjertebank og sukkerinntak
- Diabetes og overvekt
- Valg av brød
- Cøliaki
- Arvelig høyt kolesterol
- Hovne ankler av blodtrykksmedisin
- Kolesterol og artritt
- Albyl-E kontra Marevan
- Trett, brystsmerter og svimmelhet.
- Er dobbeltslag farlig?
- Min far har veldig høyt blodtrykk
- Er det hjertet?
- Bilyd, brystsmerter og hyperventilering
- Høyt blordtrykk. Kan det være hjertesykdom?
- Reflux og pusteproblemer om natta. Hjertesykdom?
- Bruk av Champix når man har hatt infarkt
- Ernæring under graviditet
- Løselig fiber og energi
- Ryggsmerter, hyperkolestrolemi - hjerteproblem?
- Sammenheng ved avvik på hvile-EKG og nyrestein?
- Anfall av lett halvsidig ansiktslammelse
- Trenger svar på EKG-resultat.
- Ned i vekt og fastere kropp
- Midjen er over 80 cm i en alder på 55.
- Puls og rykninger under øyet
- Mer om svimmelhet, blodtrykk og hjertesymptomer
- Kolesterol og noen matvarer
- Angst eller hjertesykdom?
- Trening etter hjerteoperasjon
- Hva er for høyt kolesterol?
- Sammenheng mellom svimmelhet og hjertet?
- Kan jeg ha tette årer?
- Kosthold og cøliaki
- Varierende og høy puls
- Anginamedisiner i kombinasjon med Medox