Spør legen: Hvordan kan jeg legge på meg?

Hvordan kan jeg legge på meg?

Hei. Jeg er ei jente på 22 år. Er 163 høy og bare 49 kg tung. Ønsker å legge på meg litt fordi jeg er altfor tynn. Har vært hos lege og tatt masse blodprøver pga. dette, men alle prøvene er perfekte. Er det noe jeg kan gjøre for å legge på meg? Spiser normalt og faktisk ganske mye junk food, så man skulle tro jeg ville lagt på meg av det, men det skjer ikke. Hva kan jeg gjøre?

–lillemeg81

Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver svarer:

Hei! Du har en BMI, kroppsmasseindeks på 18,4 og det er som du selv sier veldig lavt. Du har også vært hos legen og tatt mange prøver uten at disse har vist noe galt. Jeg vet ikke om du har fått målt ditt stoffskifte, men det kan være en mulighet for at du kan ha en unormalt høy forbrenning. Forbrenningen hos oss mennesker er ulik, og det kan godt være at du i utgangspunktet har en høy forbrenning som er normalt for deg. Men det kan være greit å få sjekket det ut.

Vi er som sagt forskjellig satt sammen og har ulik arv, så hvis alle tester tilsier at dine verdier er innen normalområdene må du antageligvis avfinne deg med at du ikke legger på deg. Selv slanke mennesker er avhengig av å ha et sunt kosthold og ta vare på kroppen sin. Ved å spise mye junkfood vil du ikke få i deg de næringsstoffene som kroppen din trenger for å holde seg frisk.

For å gå opp i vekt bør du ha et energioverskudd på 500-3000 kcal daglig, avhenging av hvor fysisk aktiv du er. Det er viktig at du lager deg gode rutiner for spising, det vil si at du bør få i deg ca. 6 måltider per dag. Spis mye frukt og grønt samt ha et variert kosthold med grove kornprodukter, proteiner og sunne fettsyrer. (se også LHL sin brosjyre om kosthold på www.lhl.no.) Lykke til!

Mvh Ida Synnøve

– Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver

Publisert: 2007.07.30 21:59