Spør legen: Kosthold ved ADHD

Kosthold ved ADHD

Jeg har en datter på 9 år som har fått diagnosen ADHD. Jeg lurer på om dere har noen tips til meg når det gjelder kosthold. Jeg vet at hun ikke bør ha noe sukker, men det er jo sikkert mye mer enn bare sukker hun bør holde seg unna.

–kim maritha

Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver svarer:

Hei! Det er mange foreldre som mener at barn med ADHD er roligere når de unngår mat med høyt sukkerinnhold. Det er ikke noen entydig forskning som bekrefter dette, men det er nok også individuelle variasjoner. Jeg vil anbefale deg å lese svar fra ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide skrevet for doktor Online tidligere: Det er gjort en del studier på kost og ADHD/konsentrasjon, men det er fremdeles mye usikkert der. Studier med sukker og konsentrasjonen viser seg å være mer en placebo-effekt enn et reelt problem. Jeg har likevel hatt mange som mener at mye søtsaker faktisk er uheldig - og det benekter jeg ikke. Det viser seg også at ADHD kan forårsake mange av de samme symptomene som mangel på essensielle fettsyrer. Studier på dette viser at tilskudd av essensielle fettsyrer (lange flerumettede fettsyrer) som omega-3 og omega-6 forbedrer konsentrasjonen betraktelig hos de med ADHD og lese- og skrivevansker. Et slikt tilskudd kunne f. eks være Udo’s Choice (kjøpes på helsekost). Håper dette kan hjelpe deg litt på vei! Ellers vil jeg anbefale deg å snakke med helsesøster ved skolen som ofte sitter på en bred kompetanse i forhold til barn med ADHD. Lykke til videre.

Mvh Ida Synnøve –

– Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver

Publisert: 2007.07.29 21:59