Spør legen: Slutte som vegetarianer

Slutte som vegetarianer

Jeg har vært lakto-ovo-vegetarianer i ca ti år, og vurderer nå om jeg skal begynne å spise fisk og kylling igjen. Jeg lurer på hvordan jeg eventuelt skal begynne med dette, har hørt at det kan være en stor omveltning for kroppen å venne seg til animalske produkter igjen, etter å ha vært vegetarianer over en lengre periode. Har du/dere noen tips om hvordan jeg går frem for å venne kroppen til å "tåle" fisk og kylling igjen?

–Veggisen

Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver svarer:

Hei En allsidig sammensatt laktovegetarisk kost har et tilfredsstillende innhold av vitaminer, minralstoffer og proteiner. Den regnes derfor som likeverdig med en variert blandet kost. Mens en ren vegankost vil lett kunne inneholde for lite av de enkelste næringsstoffene. Jeg kan for lite om hvilke problemer du vil få når du eventuelt starter opp med kjøtt og fisk igejn til å kunne svare deg på din problemstilling. Jeg vil derfor anbefale deg å prøve å få kontakt med andre som er i din situasjon. Kanskje EMU som er studentenenes mateksperter på Universitetet i Oslo kan hjelpe deg? kanskje det er noe som er på Hjerterdamer.no som legger inn noen tips på siden. Uansett - lykke til Mvh Ida Synnøve

– Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver

Publisert: 2007.07.22 18:54