Spør legen: Laktoseintoleranse

Laktoseintoleranse

Jeg er ei dame på 50 år, 155 cm og 45 kilo, altså ingen tungvekter. Jeg har ikke påvist laktoseintoleranse, men spiser jeg brunost, iskrem,fløtekrem etc. så er det diare i løpet av kort tid.Jeg er tynn og ønsker ikke å bli tynner og trenger hjelp til et fornuftig kosthold. Jeg spiser ikke kjøtt, men fjærkre og fisk. Føler at maten passerer gjennom tarmen uten at næringsstoffene blir sugd opp og at jeg derfor ikke klarer å legge på meg. Avføringen er alt fra vannholdig, grynete, slimete og blyent tynn.i Var gjennom gastroskopi for noen år siden uten at noe galt ble funnet. Har ofte brystsvie og kvalme og tar Nexium symptomatisk(ingen ting annet hjelper)og det hjelper godt.Elles tar jeg 25 mg Tenormin for arytmi. Har du råd ang. kosthold.? IBayeux

–Iihbhal

Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver svarer:

Hei Ut ifra din beskrivelse så høres det ut som om det er en eller annen sykdom/allergi som kan være årsak til dine problemer, så på bakgrunn av det er det nok riktigere for deg å ta kontakt med en lege. Laktoseintoleranse kjennetegnes ved mangel på enzymet laktase i tarmen. Det vil si at en mangler evnen til å spalte kaktose til galaktose og glukose, og vil derfor passere ufordøyd ned i tykktarmen. Forskjellen på en allergi og en intoleranse er at en ved en intoleranse kan tåle litt av for eks melk. En annen form for intoleranse kan være cøliaki som også kan gi de symptomene som du nevner, men da er det gluten i melet som en reagerer på. Hvis en har en intoleranse kan en være symptomfri så lenge en forholder seg til at en har en intoleranse, og spiser deretter. Det er viktig at du får sjekket ut hva som kan være årsaken til de problemene du har med tarmen, da det også kan være andre sykdommer enn intoleranse som gjør at du har problemer med tarmen. Det er heller ikke lett å legge på seg når ikke tarmen tar opp næringsstoffene i maten. Lykke til! Mvh Ida Synnøve

– Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver

Publisert: 2007.07.22 18:32