Spør legen: Hjertebank og sukkerinntak
Hjertebank og sukkerinntak
Jeg er medisinsk overvektig uten at det plager meg så mye i hverdagen. Det siste halve året har jeg vært plaget av ganske kraftig hjertebank, som oftest - 15-30 minutter etter mat med mye sukker. Det er spesielt slitsomt om kvelden når jeg har lagt meg, og da hopper hjertet over 1 slag i ny og ne. Jeg føler meg litt anpusten når jeg får en slik periode,men vet ikke om det er en fysisk eller psykisk reaksjon.
Jeg har aldri plager ved fysisk anstrengelse. Vanlig hjertehastighet ligger på 65 - 80 slag i minuttet.Har du noen forklaring? Hos legen fant de ingenting ved lytting og ekg (tror jeg det kaltes). mvh. 45 år - kvinne
–45 år-kvinne
Dr. Grethe svarer:
Jeg foreslaar at du fjerne sukker fra kostholdet ditt. Hvis ikke det hjelper vil jeg foreslaa at du ogsaa fjerner drikker som kaffe, te, alkohol og coca cola. Du boer helst spise karbohydrater som er sammensatte saa skaff deg en liste over disse. De kan du finne paa nettet. Hold deg borte fra tung fordoeyelig mat og forskjellige sterke kryddersorter. Ikke spis tunge maaltider tre timer eller mindre foer leggetid. Royker du boer du stumpe royken. Fordel maaltidene jevnt over hele dagen og spis rikelig med raa groennsakertil hvert maaltid. Hilsen dr Grethe
– Dr. Grethe
Publisert: 2007.07.19 23:25