Spør legen: Diabetes og overvekt
Diabetes og overvekt
Jeg er veldig overvektig, og har nå også fått diabetes. Samtidig sliter jeg med overspising/tvangsspising (som vel er årsaken til det andre). Kan du hjelpe meg? Jeg klarer ikke finne ut av hva, når og hvor mye jeg bør spise. Hvor ofte? Er det noe jeg trygt kan spise så mye jeg vil av? Alternativer til søtsaker? Finnes det en nettside med en kostliste/diett jeg kan ta utganspunkt i? Det er vanskelig å få noe særlig hjelp av legen, jeg får bare beskjed om å spise sunt og unngå søtsaker. Men hva gjør jeg når tvangsspisingen slår til?
–shmdol
Dr. Grethe svarer:
Kjaere deg. Du boer spise hver tredje time og alltid avslutte maaltidet med litt frukt som du boer tygge godt. Hvert eneste maaltid boer bestaa av litt groennsaker som kruspersille, tomater, salatblader, kaal og spinatblader. Bruk gjerne disse groennsaktypene paa broedskiva. Bruk grovt broed av flerkorn. Du kan spise saa mye du vil av de fleste groennsakene og rotfruktene. Spis ikke mer enn en avokado om dagen, og lite med selleri. Ellers kan du spise hva du vil av de mest fargerike groennsakene du kjenner. Naar det gjelder kosthold og diettlister kan du finne de hos diabetesforeningen eller TIPS paa nettsidene til landsforeningen for overvektige. Skjaer opp gronnsakene om morgenen i en stor bolle eller et fat, bruk gjerne litt cottage cheese ved siden av og spis dette naar tvangsspisingen starter. For aa holde borte det verste soetsuget, boer du drikke vann med frisk line hver dag. Ikke glem den lille persillebuketten til maaltidene. Du boer ellersbli fulgt opp ukentlig av en ernaeringsfysiolog eller en lege. jeg foreslaar at du kontaketer en fagperson som kan hjelpe deg eller spoer Landsforeningen for overvektige om de har noen kunnskap til fagpersoner som kan hjelpe deg der du bor.
Hilsen
– Dr. Grethe
Publisert: 2007.07.19 23:16