Spør legen: Valg av brød
Valg av brød
Jeg synes det er vanskelig å velge et godt grovt brød blant alle de som finnes i butikken. Det er noen som har grovhetsskala, men andre har det ikke. Har brukt et brød som heter Morgengry softkorn fra Bakers, men dette har ikke oppgitt grovhet. Har valgt dette pga smak og holdbarhet, men tror kanskje det ikke er grovt nok. Kan du anbefale noen typer brød som er greie å velge mellom med tanke på å gå ned i vekt og blodsukkerkontroll (har diabetes type 2)
–Anonym bruker
Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver svarer:
Hei Jeg er helt ening med deg at det ikke er lett å finne frem til de grove brødene som selges i butikkene. Den grovhetskalaen som du skriver om skulle være med på å gjøre dette valget lettere, men det tar sin tid å få dette til. Dessuten er dette en frivillig merkeordning for bakeren, og derfor vil den ikke bli å finne på alle brød. Men håpet er at de som har brød som klassifiseres som grove, dvs mer enn 50% sammalt mel vil gjøre dette etterhvert. Du kan også se på ingredienslisten på brødposen, den melsorten som står først er den det er mest av. Selv om brødet har mye frø på toppen er det ikke alltid grovt inni. Hvis du har lyst å prøve deg på hjemmebakt finnes det i dag mange ferdigblandinger som er velding enkle å bake. Når jeg går i butikken pleier jeg å se etter brød som inneholder havre eller bygg, dette er kornsorter som har høy næringsverdig. Da brødsortene og navnene varierer fra lhvilken landsdel du bor i er det vanskelig å anbefale noen spesielle sorter. Du kan også spørre i butikken, eller ta kontakt med den som har bakt brødet. De brødsortene som jeg synes er bra er K2, havrebrød fullkorn og havre/bygg. Bor du i Osloområdet vil jeg anbefale deg en tur til Baker Hansen. Myndigheten anbefaler også at vi bruker mye mer av de grove kornsortene våre. Jeg vil anbefale deg å gå inn på sidene til Mattilsynet, www.matportalen.no og søk på grovt brød. Her vil du finne mye nyttig informasjon. Lykke til! Mvh Ida Synnøve Grini
– Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver
Publisert: 2007.07.18 16:04