Spør legen: Cøliaki

Cøliaki

Hei Jeg er en mann på 40 år lever et normalt liv og har gluten allergi Jeg har aldri hatt noe problem med mage/tarm, men siden jeg har 2 barn så tenkte jeg at jeg skulle sjekke. boldprøven slo ut på gluten allergi og jeg måtte svelge slangen. legen kunne ikke se noe i mine tarmer men det ble tatt vev prøver som ga resultat av gluten allergi siden dette har jeg hold en glutenfri kost, men har vært uheldig noen ganger uten at dette resulterte i noen reaksjoner på meg. jeg har heller ikke merket forskjell på noe etter jeg begynte med glutenfritt kost, Snaket med en lege som mente at jeg burde se vekk fra denne diagnosen å spise normalt igjen ??? kan det være noe annet som feiler tarmene mine eller er det en mulighet for at jeg kan være feildiagnosert. hva bør jeg gjøre ?

–levardsen

Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver svarer:

Hei Slik jeg forstår deg har du vært hos spesialist og fått konstatert at du har sykdommen cøliaki. Det er nok lslik at hvis du først har fått diagnosen cøliaki, så er dette en sykdom som du har resten av livet. Det er dermed ikke sagt at du ikke kan være symptomfri hvis du er "flink" og holder deg til matvarer som ikke inneholder gluten. Du kan gå inn på sidene til cøliakiforeningen; www.ncf.no. Her vil du kunne få svar på det meste du lurer på. Min anbefaling er at du tar kontakt med det sykehuset hvor du gjorde disse undersøkelsen og hører hva de sier. Det anbefales ikke å slutte med glutenfri kost hvis en har vært utredet for glutenintoleranse, og har fått diagnosen cøliaki. Lykke til Mvh Ida Synnøve Grini

– Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver

Publisert: 2007.07.03 16:03