Spør legen: Kolesterol og artritt
Kolesterol og artritt
Jeg er 45 år, har tatt kolesterolprøver og har hdl=1,3, ldl=4,4 og triglyserider=1,6. Har psoriasis-artritt og har begynt med Embrel. Jeg har i det siste hatt vondt i nakke, rygg og bryst. Har også hatt vondt i høyre arm. Har hjertesykdom i familien. Bør jeg be om nærmere utredning? Har tenkt på om mine smerter er p.g.a. min artritt, eller om det kan være noe med hjertet? Har det noe å si om man bruker Embrel og har høyt kolesterol?
–dinabia
Maja-Lisa Løchen, spesialist i hjertemedisin svarer:
Hei! Hvis du er hjertefrisk så synes jeg dine blodfettstoffer er bra. Men problemet for personer med giktsykdommer er at det er vanskelig å skille symptomene på hjertesykdom fra gikten fordi plagene ligner hverandre. Din lege bør derfor gjøre en enkel utredning for deg når det gjelder hjertekar-risiko: Du har arvelig belastning, men hos hvem og ved hvilken alder? Røykevaner, blodtrykk, blodfettstoffer og ev. diabetes spiller også inn. Dersom legen finner grunn til det i samråd med deg, kan du henvises videre til en medisinsk poliklinikk for en hjerteutredning med arbeids-EKG. Lykke til! Hilsen Maja-Lisa Løchen
– Maja-Lisa Løchen, spesialist i hjertemedisin
Publisert: 2007.06.27 14:30