Spør legen: Er det hjertet?
Er det hjertet?
Jeg har i en periode på snart 7 mnd. hatt symptomer jeg tror kan være i forbindelse med hjertet. Stikkinger i bryst, til venstre, kramper under og på siden av venstre side av brystet, høy puls til tider. Med da en hvilepuls på ca. 100-125 pr. min. Noen ganger har jeg en ekstremt lav hvilepuls. På ca 56-60 pr. min. Har ofte hjerteklapp. Mye ekstraslag, og da jeg har disse blir jeg ofte veldig svimmel. Tungpustet, og en del ganger så dovner armen min bort. Har en sønn på 7 mnd. også som jeg bærer mye på. Og jeg vet at dette kan være en belastning på alle disse plagene jeg har. Jeg sliter en del med dødsangst, men går til psykolog for dette. Min mor hadde et stort infarkt da hun var 46 år. Men det kom av mye røyking og stress. Jeg har sluttet og røyke, og går mye turer. Følger sånn delvis Grete Roede-opplegg, og drikker mye vann. Jeg er overvektig, da det sitter igjen ca. 17 kg etter svangerskap. Men jeg har som mål å slanke meg, og prøver så godt jeg kan. Har vært til to ultralyder av hjertet, to 24 timers EKG-registreringer, mange ganger leger, blodprøver og ca. 6 ganger med vanlig EKG. Har også hatt en sykkeltest med EKG. De finner ingenting, men jeg blir bekymret likevel. Og særlig for disse ekstraslagene. Skal nevnes at jeg har hatt blodpropp i morkaka som gjorde at vi mistet barnet vårt på fullgått tid. Ble påvist svak lupus antikoagulant. Men den er negativ nå. Har jo fått en sønn til som er frisk og rask :-). Men hva kommer alle disse plagene av? Og hva mer kan gjøres? Er det bare angsten, eller er det noe galt med hjertet mitt? Jeg klarer ikke helt å stole på alle legene. Håper du kan svare meg på alt dette. Ble litt langt, men mye jeg lurer på. Mvh Jannicke 26 år.
–Jannicke26
Maja-Lisa Løchen, spesialist i hjertemedisin svarer:
Hei Jannicke! Du har sannelig mye å slite med. Jeg håper sommeren vil bidra til at livet blir lettere med mindre angst. Du har økt risiko for hjerteinfarkt fordi din mor fikk det så tidlig (før 65 år). Det betyr at for deg er det spesielt viktig å gjøre de tingene du allerede gjør så bra: slutte å røyke, være fysisk aktiv ca. 30 minutter daglig (turgåing er super trim), kjenne blodtrykk- og kolesterolverdiene dine og ev. få behandling hvis det er grunn til det. En god kontakt med fastlegen er viktig, slik at du kan søke hjelp ved behov. Det høres ut som du er grundig undersøket for dine plager med stikninger og høy puls, og konklusjonen om at alt er i orden virker sannsynlig, synes jeg. Uansett er slike variasjoner i pulsen ikke farlig. Hvis du har lignende anfall kan du be om å få tatt et EKG hos legen akkurat mens du har anfallet, slik at man kan gjøre ev. videre tiltak når man har sett EKG. Farlig er det mest sannsynlig ikke. Lykke til videre! Hilsen Maja-Lisa løchen
– Maja-Lisa Løchen, spesialist i hjertemedisin
Publisert: 2007.06.23 14:46