Spør legen: Reflux og pusteproblemer om natta. Hjertesykdom?

Reflux og pusteproblemer om natta. Hjertesykdom?

Noen ganger våkner jeg med at jeg ikke får puste. Det føles som jeg holder på å dø, og jeg strever med å få nok luft. Andre ganger er det mageinnhold som kommer opp, og jeg strever med å kontrollere dette og svelger krampaktig. Ettersom dette er surt, er det svært ubehagelig og jeg mister stemmen helt. Hesheten kan vedvare i ett døgn etterpå. Kan dette skyldes hjerteproblemer? Har Diabetes 2, hypertensjon, astma og allergi, og GERD. Matallergi/intoleranse mot flere næringsmiddel; frukt, nøtter mm. Jeg kan også være så trøtt at jeg holder på å sovne om dagen, og da våkner jeg til med "åndenød". Dette skyldes ikke astma, da den er under kontroll.

–seterjenta

Maja-Lisa Løchen, spesialist i hjertemedisin svarer:

Hei!

Du har sannelig mange plager å ta fatt i. Åndenød kan for eksempel skyldes hjerteproblemer, astma eller søvndyspnoe. Dette får du ta opp med fastlegen din; kanskje er tiden inne for en mer omfattende hjerteundersøkelse. Diabetes kan skjule hjerteplager, og du har økt risiko for dette med alt det du har av risikofaktorer. Sure oppstøt har du pga GERD, og det finnes det gode medisiner mot. Spør legen din. God bedring!

Hilsen Maja-Lisa Løchen

– Maja-Lisa Løchen, spesialist i hjertemedisin

Publisert: 2007.06.19 17:42