Spør legen: Ernæring under graviditet
Ernæring under graviditet
Hei. Jeg skal bli gravid, (jeg er 27) og har lest mange forskjellige plasser om kosthold og ernæring. Det er så mange ting man må og ikke må spise. Er det en kort konkret oversikt over hva jeg IKKE bør spise, ... og hva jeg kan spise (evt. piller) for å få i meg de nødvendige vitaminene. Til daglig spiser jeg ikke stort. Det går i knekkebrød, egg og middag. Samt jeg alltid tar to tranpiller om kvelden. Jeg er pollenallergiker, og har også kryssallergiene til denne, som allergi for nøtter, rå grønnsaker samt stenfrukter. Så utvalget der er dessverre meget begrenset. Kan du hjelpe meg?!?
–Safir_annki
Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver svarer:
Hei!
Flott å høre at du er opptatt av kostholdet i graviditeten. Dette betyr mye både for deg og barnet. Selv om gravide kvinner har et økt behov for energi, vitaminer og mineraler skal en ikke spise for to. Har en et variert kosthold og et fornuftig bruk av sukkerholdig brus og søtsaker vil en kunne dekke behovet for vitaminer og mineraler. Unntaket er jern, men dette vil du få oppfølging og informasjon på gjennom kontroll hos jordmor eller lege. Husk at du aldri skal begynne å ta noen legemidler uten å konferere lege/jordmor.
I forhold til ditt kosthold kan du fortsatt spise knekkebrød, men du kan godt bytte ut knekkebrødet med grovbrød til noen av måltidene. Du bør også passe på at du varierer med pålegg og spiser grønnsaker/salat til måltidene. Som proteinkilde anbefales hvitt kjøtt og fisk. Det anbefales at en spiser både frukt og grønnsaker hver dag.
Jeg er litt usikker på om du planlegger en graviditet, eller om du allerede er gravid.
I Norge anbefales det at vi spiser tran året rundt, så det er flott at du tar tranpiller. Nyere forskning viser også at et tilskudd av folat reduserer risikoen for å føde et barn med ryggmargbrokk (nevralrørsdefekt). Derfor anbefales kvinner som planlegger en graviditet å starte med folat 3 måneder før planlagt graviditet. Dette er det som er det ideelle, men ikke alltid lett å få til, så derfor sier myndighetene at man bør ta et tilskudd av folat med en gang en oppdager en er gravid. Du kan gå inn på www.shdir.no/ernaering/kostholdsrad, hvor du vil finne mer informasjon om folat.
Du skriver at du har pollenallergi med kryssallergier, og det gir deg jo noen begrensninger. Du kan laste ned fra Sosial- og helsedirektoratets hjemmesider, www.shdir.no brosjyren Ernæring i svangerskapet. Her vil du finne et utvalg av matvarer som anbefales at du spiser under graviditeten, kanskje du finner noen nye matvarer som du tåler?
En skal også være obs på allergier i forhold til barnet, derfor bør du ta opp dette første gang du er på kontroll hos jordmor/lege. De vil også kunne si noe om du bør ta tilskudd av vitaminer og mineraler.
Lykke til med svangerskapet, og du har virkelig noe å glede deg til:)
Med vennlig hilsen
– Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver
Publisert: 2007.06.17 20:11