Spør legen: Løselig fiber og energi

Løselig fiber og energi

Hei, Jeg tar et tilskudd av løselig fiber fra acacia gummitre. Utenpå pakken står det at det inneholder 400 kcal pr. 100 g. Tilskuddet er 100 % rent fiber. Stemmer det? Hvordan kan fiber inneholde energi? Jeg har alvorlig anorexi og irritabel tarm-syndrom. Dette fibertilskuddet er det eneste som fungerer for meg. Er det i tykktarmen energien blir tatt opp? Skal jeg regne med disse kaloriene? Jeg har BMI på 13 nå og drikker 5 næringsdrikker på 300 kcal pr. stykk. Jeg tar 5 gram fiber i hver drikk. Håper du kan svare ei forvirret jente!

–Anonym bruker

Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver svarer:

Hei Beklager at det har tatt litt tid for meg å svare deg.

Kostfiber kan deles inn i løselig fiber og uløselig fiber. Generelt kan man si at fiber gir økt tarmvolum, og har man et høyt inntak vil dette føre til at tarmen jobber raskere. Kostfiber passerer gjennom tynntarmen uforandret, og i tykktarmen brytes det ned av bakterier. De beste kildene til fiber er poteter, grønnsaker, frukt/bær, nøtter og grove kornprodukter. Kostfiber tilfører ingen kalorier, men tar opp væske og sveller. Dette gir igjen en metthetsfølelse. Når det gjelder fiber fra planten acacia gummi har jeg sett at det finnes ulike merker på markedet, og det er derf or vanskelig for meg å svare. Det jeg kan si på generelt grunnlag er at stort sett så regnes ikke fiber med på energikontoen. Uansett vil jeg si at du bør rådføre deg med legen din ang. kosttilskudd siden du har iiritabel tarm og anorexia. Jeg synes det er flott at du nå spiser næringsdrikker for å få i deg nok energi og andre næringsstoffer. En BMI på 13 tilsier, som du også sier, en alvorlig undervekt. Jeg går ut i fra at du har kontakt med helsevesenet i forbindelse med din irritable tarm og anorexia. Hvis ikke vil jeg oppfordre deg til å ta kontakt med din lege slik at du sammen med han og en klinisk ernæringsfysiolog kan gjør at du får det bedre med kroppen din. Lykke til Med vennlig hilsen Ida Synnøve Grini

– Ida Synnøve Grini, ernæringsrådgiver

Publisert: 2007.06.17 14:36