Spør legen: Sammenheng ved avvik på hvile-EKG og nyrestein?
Sammenheng ved avvik på hvile-EKG og nyrestein?
Har fått påvist neglepsoriasis og skal nå undersøke iliosacralledd med tanke på inflammatorisk aktivitet. Hvile-EKG fredag viste negativ T i 3. ekstremitetsavledning samt i V5-6. Difasisk T i V4. Hadde nyresteinsanfall natt til lørdag for en uke siden med oppkast og diare flere ganger de første timene av anfallet. Steinen er i bevegelse, og har ikke kommet ut enda. Det kommer periodiske smerter, men ikke så kraftige som ved oppstart. På mandagen var senkningen på 70, og temperaturen har i løpet av uken hoppet opp og ned mellom normal og 38 grader. Har i tiden før nyresteinsanfallet vært trøtt og tiltaksløs og litt hoven i beina, og er dette fremdeles. Noen dager etter nyresteinsanfallet begynte jeg å tørste mer enn normalt! Jeg er 57 år og har ansett meg ferdig med hetetokter, men i denne perioden har jeg lurt på om hetetoktene har innhentet meg på nytt igjen! Kan du se noen sammenheng mellom nyresteinsanfallet og de øvrige plagene mine?
–aeki
Maja-Lisa Løchen, spesialist i hjertemedisin svarer:
Hei!
Du har sannelig mange plager for tiden, og nyrestein er antakelig det mest plagsomme. Det er hjertesykommer som er mitt spesialfelt, så jeg konsentrerer meg derfor om EKG og hjertesykdom i dette svaret. Jeg kjenner ikke til at det kan være en sammenheng mellom EKG-funn og nyrestein. Hvorfor tok legen din et EKG? Hadde du noen plager som kunne tyde på hjertesykdom? Hvis ikke, så synes jeg ikke det er noen grunn til å bekymre seg over de EKG-forandringene du beskriver. De betyr ikke noe isolert sett. God bedring! Hilsen Maja-Lisa Løchen
– Maja-Lisa Løchen, spesialist i hjertemedisin
Publisert: 2007.06.10 17:54