Spør legen: Ned i vekt og fastere kropp
Ned i vekt og fastere kropp
Hei! Først vil jeg bare si at det er flott med en slik side! Når det er sagt, trenger jeg noen tips om hvordan jeg kan gå ned i vekt uten å bli helt helsefrik. Jeg er 25 år og veier 67,5 kg og er 180 cm høy. Fødte en gutt for snart 16 mnd. siden, og ønsker nå å gå ned litt i vekt. Jeg er forferdelig glad i det som er søtt, men det kan godt være frukt som godteri. Videre stresser jeg alt for mye. Har du noen råd som kan hjelpe meg mot en fastere kropp og en sunnere hverdag? På forhånd tusen takk! Hilsen meg
–Trenger en hjelpende hånd..
Dr. Grethe svarer:
Du trenger ikke å gå ned i vekt, men ønsker kanskje en fastere kropp? Alle bør spise rå frukt, rotfrukter og grønnsaker til hvert måltid, og det samme gjelder for deg. Hold deg til de grønnsakene og frukttypene du må tygge godt for å få i deg; som epler istedenfor pærer og rå kålrot istedenfor avokado. Spis grovt brød med fiskepålegg. Du trenger også å gjøre en del fysisk for å bygge mer muskler i kroppen din. Med mer muskelmasse i kroppen enn fett, ser du mye slankere ut selv om vekta skulle ligge på det samme da 1 kilo muskler opptar mindre masse i kroppen din enn 1 kilo fett. Ta sønnen din med deg på lange gåturer hver dag. Snart vil du oppdage hvor mye fastere du blir i kroppen.
Hilsen dr Grethe
– Dr. Grethe
Publisert: 2007.06.09 09:28