Spør legen: Midjen er over 80 cm i en alder på 55.

Midjen er over 80 cm i en alder på 55.

Hei. Har du mattips? Jeg er overvektig og har alt normalt med blodet. Litt vanskelig å få kiloene av, men jeg vet godt hva jeg bør gjøre mer av. Jeg er likevel litt usikker på hva jeg burde spise mindre av. Har blodtype A. Hater å gå turer men har gjort unna et treningsår på SATS. Liker latteryoga som jeg er instruktør i, og reiser rundt i Norge med. Humøret er det ikke noe galt med, men vekten. Er det mulig å få noen mattips som ikke inneholder knekkebrød? Det ville jeg sete stor pris på. Takk

–Annhild Brit

Dr. Grethe svarer:

Kjære Annhild Brit Du bør spise mat som setter fart på energiomsetningen. Det er mat som inneholder mye fiber, og mat du må tygge godt. Spis en gulrot, en appelsin, et eple, ltt kålrabi eller agurk eller brokkoli etter hvert måltid. Grovt brød bakt av fem forskjellige kornslag er et godt alternativ til knekkebrød. Bruk fisk som pålegg der du kan. Du bør også sørge for jevnlig mosjon. Jeg foreslår at du gjør en del øvelser med strikk hver dag siden du ikke liker turgåing, og setter av minst 3 minutter til trappegang. Hilsen dr Grethe

– Dr. Grethe

Publisert: 2007.06.09 09:21