Spør legen: Mer om svimmelhet, blodtrykk og hjertesymptomer
Mer om svimmelhet, blodtrykk og hjertesymptomer
Takk for mange gode svar, såvel til andre som til meg. Her er noen til: Kan du si mer om svimmelhet som symptom på hjertesykdom? Har i mange år vært svimmel, (nautisk vertigo), og alltid hatt lavt blodtrykk - 85/50 til 110/60-70 - og lav puls; 48-60 i hvile. Ble etter mange undersøkelser diagnostisert til "epileptisk ekvilant" (uten reelle funn) for fem år siden. Ble aldri sjekket for hjertet. For ett år siden oppsøkte jeg lege fordi jeg følte at det var noe galt med blodsirkulasjonen/hjertet. Det er gjort funn som viser at noe er galt, men jeg får ingen diagnose. Bare masse medisiner som fjerner en god del av symptomene. Vi har ikke snakket om svimmelheten i denne forbindelse. Hvilke undersøkelser bør jeg ta for å se om dette kan ha en sammenheng? Og hvilke type hjerte/karlidelse er det som kan gi svimmelhet som symptom?
–heller rød enn død :)
Anne Grete Semb, spesialist i hjertemedisin svarer:
Hei,
Dine blodtrykk mellom 85/50 og 110/60-70 kan i seg selv gi svimmelhet. Så lave blodtrykk kan være relatert til hjertesvikt, men også til hormonforstyrrelser (Addisons sykdom).
Hjertesvikt undersøker man med ultralyd av hjertet. Jeg vil også foreslå at du for gjort en 24 timers blodtrykksregistrering og 24 timers EKG-registrering.
Addisons sykdom undersøkes med blodprøver.
Lykke til!
Hilsen
Dr Semb
– Anne Grete Semb, spesialist i hjertemedisin
Publisert: 2007.06.07 08:34