Spør legen: Kolesterol og noen matvarer
Kolesterol og noen matvarer
Jeg forsøker å senke kolesterolnivået ved å endre en del ting i kosten, og lurer på: Hva med sopp? Og er det forskjell på hermetisk og fersk sopp? Er grønne grønnsaker spesielt gunstige? Er rapsolje like bra som olivenolje? Hva med pesto? Ser at det er noe ost i... Hva med alkohol - er rød mindre ugunstig enn hvit vin? Og sprit?
–Eyk
Ingrid Gardseth, klinisk ernæringsfysiolog svarer:
Hei!Det er ingen eller lite kolesterol i grønnsaker, og det er ingen forskjell på fersk og hermetisk sopp eller grønne/ikke grønne grønnsaker. Det er heller ikke kolesterol i raps- og olivenolje. Grønnsaker og disse oljene kan bidra til å hindre en kolesteroløkning, så jeg vil anbefale deg å spise dette regelmessig, helst hver dag. Bruk både raps- og olivenolje da de inneholder forskjellig fettsyresammensetning og dermed dekker dine behov bedre. Rød- og hvitvin og sprit inneholder ikke kolesterol, så et moderat inntak er ok med tanke på kolesterolet. Men husk at et overdrevent inntak av alkohol har andre kjente skadevirkninger. Når det gjelder pesto så stemmer det at det kan være ost i enkelte typer. Ost kan øke kolesterolet, og hvis du spiser mye pesto og ofte, så ville jeg ha laget den selv og uten ost. Det finnes mange fine oppskrifter på pesto. Men bruker du pesto bare innimellom, så er det ikke så store mengder at det i seg selv vil øke kolseterolet nevneverdig.
– Ingrid Gardseth, klinisk ernæringsfysiolog
Publisert: 2007.06.06 19:59