Spør legen: Hva er for høyt kolesterol?

Hva er for høyt kolesterol?

Jeg er 55 år, og har i en årrekke fått vite av skiftende bedriftsleger at jeg er litt overvektig (BMI 25 - 27) har litt høyt kolesterol (5,6 - 8,5). Blir ofte kalt inn igjen for fastende blodprøve for å se på LDL og HDL. Oftest har det da kommet beskjed om at HDL er så høyt, at det er ingen ting å bry seg om. Jeg har dessuten ingen familiehistorie med hjerte/kar-sykdom, er ikkerøyker og har lavt blodtrykk. Men en lege har sagt at så høyt totalkolesterol som 6,7 er for høyt uansett. Neste år ny bedriftslege, som karakteriserte totalkolesterol 6,8, HDL 1,8 som: lav hjerterisiko ettersom HDL totalkolesterol var over 0,2. Siste gang var totalkolesterol på hele 8,5, og LDL 5,5; ingen opplysninger om HDL. Får vite at LDL er så høyt at kolesterolen må ned. Hva er egentlig riktig? Eller kanskje riktigere å si: Hvor stor grunn har jeg til å frykte hjerte/kar-sykdom?

–Eyk

Anne Grete Semb, spesialist i hjertemedisin svarer:

Hei, Totalkolesterol på over 8 mmol/l og LDL over 5 mmol/l er for høyt uavhengig av HDL-nivået. Høyt HDL er bra, men ikke for høyt HDL, dvs. at over 3 mmol/l sannsynligvis ikke er bra.

For å oppsummere bør totalkolesterol ned mot 5 mmol/l og LDL ca. 3 mmol/l, uavhengig av HDL-nivået ditt.

Hilsen Dr Semb

– Anne Grete Semb, spesialist i hjertemedisin

Publisert: 2007.06.06 10:54