Spør legen: Vil dietten min få meg ned i vekt?
Vil dietten min få meg ned i vekt?
Har begynt med følgende kosthold, og lurer på hvordan det er i forhold til vektreduksjon:
Frokost: Havregrøt med kruskakli lagd på 1,5 dl gryn.
Mellommåltid: 1 gulrot og en frukt.
Lunsj: 2 fiberpluss knekkebrød med en boks makrell i tomat på.
Middag: Omelett av 3 egg med skinke og masse grønnsaker. Steker omeletten i olje.
Hvis jeg blir sulten til kvelds: 1 frukt eller 1 gulrot.
Jeg går tur i vanlig gangfart 2 timer pr. dag, er 167 cm høy og veier 78 kg. Lite aktiv resten av døgnet. Er fornøyd om jeg går ned 10 kg. Hvor mye kalorier er det i maten jeg spiser, og hvor mye forbruker jeg pr. dag. Er det behov for å endre opplegget mitt, ev. spise mindre eller annerledes?
Tar gjerne imot tips til endringer. Lurer også på hvordan det er å spise frukt. Er det mye sukker i det, bør det unngås?
–lurerpådetjeg
Dr. Grethe svarer:
Kjære deg,
Det er svært viktig å vite hvilestoffskiftet ditt før jeg kan si noe om hvor mye du vil gå ned i vekt på dette kostholdet. Jeg regner også med at de tre eggene med skinke er middag som av og til erstattes med annen form for middagsmat. Det blir litt vanskelig eksakt å regne ut antall kalorier per dag eller uke, men slik du spiser og avstanden mellom måltidene samt de 2 timene du går daglig burde være nok til at du vil gå ned en halv kilo per uke hvis hvilestoffskiftet ditt er normalt for alderen.
Frukt som mellommål kan du godt spise hvis du ikke får sug i magen og blir sulten av rå frukt. Det inneholder en del fruktsukker, så jeg pleier å foreslå rå grønnsaker hvis du liker det.
Når du steker eggeomeletten i olje bør du bruke bare en teskje med olje. Oljen har mange kalorier. Forslag til endringer kan være å variere frukt type og grønnsakslag samt erstatte egg med fisk.
Hilsen
– Dr. Grethe
Publisert: 2008.05.07 10:04