Spør legen: Kan jeg få slankeoperasjon?

Kan jeg få slankeoperasjon?

Jeg er en kvinne på 43 år, 160 cm høy og 100 kg. Jeg har en lang psykiatrisk forhistorie, men er i bedring (alvorlig sinnslidelse, er ikke schizofren). Jeg har lavt stoffskifte. Har forsøkt GR, Libra og Cambridge.

Jeg har forsøkt å "slanke meg" i mange år. Jeg går ned på kurs, men så rett opp igjen. Feks i 2007: 97 kilo i januar - tok tre Grethe Roede-kurs og gikk ned 10 kg. I høst la jeg på meg alt igjen, og nå er vekta 99 kg. Sånn har jeg holdt på de siste 20 årene. Ned og opp en rekke ganger, blir bare tykkere og tykkere!

I perioder trener jeg opptil 5 ganger pr. uke, så blir jeg psyk og slutter med all av sunn livsstil. Får helt sukkerkick - hiver innpå sjokolade i flere måneder, før jeg går tilbake til strengt regime igjen. Kan en slankeoperasjon være noe for meg? Jeg har ikke råd til å betale en slik operasjon selv, siden jeg lever på en liten uføretrygd. Er jeg er aktuell kandidat, eller er det utelukket av disse 2 årsakene:

1. Er jeg ikke tung nok?

2. Setter min psyk. lidelse en stopper for en slik operasjon?

Min eksmann gikk ned 70 kilo etter en slik bypass-operasjon. Han har fått et nytt liv. Kan dette være en mulighet også for meg?

Jeg har ikke diabetes, ikke høyt blodtrykk, ikke høyt kolesterol. Men jeg sliter mye med smerter i bena, i perioder klarer jeg nesten ikke gå.

Håper på svar - denne overvekta forringer livet mitt i stor grad.

–vibeke-may

Dr. Grethe svarer:

Jeg synes du bør vurderes av en spesialist på et overvektssenter før jeg vil anbefale deg noen operasjon. Det er visse endringer man kan gjøre innen kosthold og fysisk trening som absolutt ikke trenger å gi deg sukkerkick, og som kan holde din psykiske lidelse borte i lengre perioder av gangen.

Det er svært viktig å vite noe mer om deg før man setter opp en slik årelang plan med riktig kosthold. Jeg kunne tenke meg å vite om ditt stressnivå, din forhistorie, når du begynte å legge på deg første gangen og hvorfor du selv tror at du begynte å bli overvektig.

Jeg foreslår at du ber fastlegen din om å henvise deg til et overvektssenter i den helseregionen du bor, og deretter får du en konsultasjonstime i sammen med en spesialist som kan hjelpe deg til et tilrettelagt program som passer deg.

Hilsen

– Dr. Grethe

Publisert: 2008.01.23 15:05