Spør legen: Overvekt og lengdevekst
Overvekt og lengdevekst
Hei Jeg er en gutt på 23 år. Jeg er 170 cm og veier 90 kg. Jeg var svært aktiv og trente 4 ganger i uka til jeg gikk ut av videregånde i 2002. Jeg var da 18,5 år, 170 cm og veide 70 kg. Kunne jeg vokst mer og vært høyere hvis jeg ikke hadde lagt på meg, men fortsatt den sunne livsstilen? Til opplysning er mamma 159 cm og pappa 180 cm.
–hki
Dr. Grethe svarer:
Jeg tror ikke at du ville ha vokst mer hvis du hadde fortsatt den sunne livsstilen. Da du fyllte 18 år var du nok fullvokst. Men jeg har opplevd at noen av mine pasienter blir 1 cm til 2 cm høyere når de legger om livsstilen til aktiv trening, slik at muskelmassen øker. En endring i kostholdet med mye frukt og grønt virker også positivt på kroppen. En slank og veltrent kropp vil synes høyere enn en overvektig kropp, så jeg vil nok anbefale deg å begynne på den sunne livsstilen igjen.
Det skjer fortsatt en del positive hormonelle forandringer i kroppen når man går over til sunnere livsstil. Dette kan også ha innvirkning på høyden selv om jeg ikke helt kan forklare mekanismen.
Hilsen
– Dr. Grethe
Publisert: 2007.10.28 08:35