Spør legen: Trøbbel med implantat i haken

Trøbbel med implantat i haken

Hei.

Jeg har tidligere skrevet et innlegg til deg angående problemer med et hakeimplantat. Jeg har nå fått tilbud om å erstatte dette med et nytt. Kirurgen trodde muligens bevegelse av implantatet skapte problemene med nummenhet, ømhet og "maur".

Han var sikker på at problemene vil bli borte om jeg bytter ut dagens silikonimplantat med et nytt implantat. De benyttet et annet implantat i dag, Medpor, som ble skrus fast slik at det ikke beveger seg. De sier de ikke har hatt problemer med Medpor de to årene det har vært i bruk.

Kirurgen mente at det er lurt i mitt tilfelle, i og med at silikonimplantatet mitt sansynligvis har flyttet på seg. Et Medpor-implantat vil sitte fast.

Men jeg har lest at flere kirurger ikke vil bruke dette materialet fordi det er vanskelig å fjerne i ettertid, i og med at det gror fast. Hva mener du om dette?

–Usikker

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg svarer:

Jeg er slett ikke sikker på at problemene blir borte med Medpor, men jeg har jo ikke sett deg.

Personlig har jeg kun brukt tilsvarende materiale til ansiktsimplantasjon andre steder, derfor kan jeg ikke snakke av personlig erfaring.

Men: Medpor er mye vanskeligere å fjerne, og silikonprotesene vi bruker medfører svært få problemer. Noen av mine pasienter har jeg ikke sett igjen før etter tjue år!

Jeg har inntrykk av at flertallet av mine kolleger foretrekker silikon.

– Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Publisert: 2012.01.17 14:01