Spør legen: Gravid etter sammensying av magemuskler
Gravid etter sammensying av magemuskler
Jeg fikk sydd magemusklene fordide hadde sprukket med 5 cm mellom etter to keisersnitt. Operasjonen gikk vis navlen og de "fikset" ikke magen noe ellers.
Vi vurderer nå å få et barn til. Spørsmålet er om dette går bra? Jeg hadde operasjonen i september. Hvor lenge bør man isåfall vente?
I tillegg lurer jeg på om det går an å få dekket det "resterende" av magen uavhengig av om det blir fler svangerskap eller ikke. Har veldig komplekser på grunn av magen. Den verste babybulken/utposingen forsvant ved sammensyingen, men nederste del av magen henger/ bulker veldig.
Har en BMI på 23 og "normal" kropp, så kan fortsatt få spørsmål om graviditet og bader ikke på offentlige steder.
–Kompleks
Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg svarer:
Gjennomgått operasjon er ikke til hinder for graviditet, men det er jo selvsagt betydelig risiko for at musklene sprenges fra hverandre igjen. Denne risikoen er størst om du belaster sømmen rett etter operasjonen, men den avtar ikke ytterligere etter 6 måneder.
Vedrørende operasjon for løs mavehud for offentlig regning forutsetter denne normal kroppsvekt og hudoverheng som er så uttalt at det gir eksem.
– Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg
Publisert: 2011.05.27 12:04