Spør legen: Fettsuging og ønske om å bli gravid

Fettsuging og ønske om å bli gravid

For 4 måneder siden fikk jeg utført fettsuging på magen. Nå når det har gått såpass lang tid, er vel min "nye" mage kommet til syne? Det er fremdeles ganske en del mer å ta av på magen, og jeg vurderer å få fjernet mer fett.

Men nå den senere tiden har også trangen til å få barn sneket seg innpå meg. Venninnene mine ruger som bare det, og jeg og mannen min har ikke lyst til å vente så lenge før det er vår tur. Så da er mitt spørsmål som følger: bør en unngå graviditet etter fettsuging, og evt. hvor lenge etter fettsuging bør en avvente graviditet? Har det betydning i det hele tatt?

Det er ikke snakk om bukplastikk, men bare fettsuging. Og en babymage begynner jo ikkje å vokse med det samme. Hadde vært fint med et svar på dette, så jeg enten får utført et eventuelt inngrep i god tid, eller avventer med det hele.

Og et siste spørsmål til slutt: hvor mange fettsuginger er det egentlig mulig å ta?

–A

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg svarer:

I prinsippet er fettsuging ingen hidnring for graviditet, så du kan bli gravid straks du har kommet deg etter inngrepet.

Fettet som blir borte med fettsuging kommer ikke tilbake, verken på operasjonsstedet eller andre steder. Derfor skal det i prinsippet holde med en gang på "hvert sted".

Skal det gjøres flere ganger, er dette mulig, men det vil ofte komme litt mer arrvev og inngrepet kan derfor bli mer teknisk krevende.

– Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Publisert: 2010.09.20 14:49