Spør legen: Brystreduksjon på 17-åring

Brystreduksjon på 17-åring

Hei. Har en jente på 17 år som er sterkt plaget av sine for store bryst. Hun har str. 80, cup F-G. Hun er 169 cm lang og veier ca. 75 kg. Hun er tidligere operert for antevertert collum femoris bilat. da hun var 7 år. Man roterte ut 45 grader det ene beinet og 52 grader det andre beinet. Operasjonen var vellykket, men hun er stadig plaget av smerter i korsryggen når hun står og går mye. Bedre blir det ikke i rygg/nakke når hun er plaget med store, tunge bryst.

Jeg har snakket med henne om ev. problemer ved amming hvis hun får barn, men hun er villig til å ta risikoen. Regner ikke med at hun blir som sin mor (A-cup), men om hun kunne få redusert brystene til D, ev. C ville det vært bra. Hvor lang er ventetiden? Er det sannsynlig at det blir dekket av det offentlige? Blir operasjonen på privatklinikk eller offentlig sykehus? Går hun via fastlegen?

–blink

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg svarer:

Med så store bryst og skjelettproblemer som beskrevet, burde det ikke være problemer med å få gjort en operasjon av brystene for offentlige midler, enten ved sykehus, eller privat klinikk med offentlig refusjon. De siste har kortest ventetid. Fastlegen henviser.

Imidlertid synes jeg det er verd å tenke seg svært godt om pga hennes unge alder. I tillegg til amming som du nevner må man regne med redusert eller opphevet følelse i brystvortene. Dessuten er arrene avhengig ikke bare av teknikk, men også i høyeste grad av pasientens eget arvestoff. Hvis hun genetisk har tendens til stygge arr, ville jeg være mer betenkt.

Videre ville kanskje noe vekttap før operasjonen vært en fordel (avhengig av kroppsbygning). Hvis man går ned etter operasjonen blir brystene slappe, hvis man går opp etterpå blir de nesten bare finere i fasongen.

– Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Publisert: 2008.07.24 10:20