Spør legen: Brystreduksjon og røyking
Brystreduksjon og røyking
Hei. Jeg skal inn nå for å få brystreduksjon. Jeg har ikke fått noe beskjed om å slutte å røyke, mens en annen kvinne som fikk dette gjort på samme sykehus fikk den beskjeden - 14 dager før og 14 dager etter måtte hun være røykfri. Nå er det bare en uke til jeg skal inn. Hjelper det hvis jeg slutter nå? Jeg har vært inne på titalls sider på nettet og sett på brystreduksjon, men kun to av de jeg har funnet sier at man skal slutte å røyke 2 uker før. Noen sier ingenting om det, og andre sier 6-3 timer før selve operasjonen. Hva er rett? Jeg kjenner flere som har gjort omfattende operasjoner som f.eks. slankeoperasjon, bukplastikk, silikoninnlegg, keisersnitt. Mange av de røykte. Er det så stor forskjell på disse typer operasjoner? Og hva kan skje nå som jeg bare har 1 uke igjen til operasjonen og f.eks. slutter i dag? Er det større risiko for at jeg får komplikasjoner som koldbrann, blodpropp ol. nå? Blir litt redd jeg nå.....Er foresten 31 år!
–Ruthi
Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg svarer:
Røking nedsetter hudsirkulasjonen. Sår har derfor generelt vanskeligere for å gro hos røkere. Avhengig av hvilket inngrep som skal gjøres, er det derfor av større eller mindre viktighet å slutte. Jo lenger tid uten røyk, desto bedre, fordi effekten henger lenge i. I praksis velger man gjerne å si et par uker før reduksjonsplastikk, mens jeg forlanger minst 3 måneder ved en facelift, der faren for hudproblemer er enda større. Altså slutt i dag. Er du smart, begynner du ikke igjen selv om du selvsagt har "lov" til dette når sårene er grodd (for da er røykesuget alt blitt mye mindre).
– Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg
Publisert: 2007.06.04 13:57