Spør legen: silikon eller saltvann
silikon eller saltvann
Jeg er en jente på 23 år som har bestemt meg for silikon eller saltvann. Er veldig i tvil hva jeg skal velge... Hva er det beste og hvorfor?? Kan du gi meg noen navn på klinikker i Norge som du vil anbefale.Har tenkt på Nobel Clinic.Er det et bra valg?? Har hørt det er forskjellige inngrep som blir brukt. Som under og over brystmuskelen. Hvilket av desse vil gi minst arrdannelse?? Som du skjønner er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre... Håper du kan gi meg noen gode svar...
–tucker
Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg svarer:
Alle brystproteser har silikon ytterst (i skallet.) Noen er fylt med saltvann. De brukes mest i de land der silikon ikke er tilgjengelig på markedet. Ellers brukes det mest proteser fylt med silikongele, fordi de er mest naturlige å kjenne på, og derfor vanligvis vil gi et bedre resultat. Salvannsprotesene må vanligvis legges under muskelen, fordi resultatet ellers vil bli unaturlig. Silikonproteser kan ofte legges over muskelen med utmerket resultat. Operasjon under muskelen er best på dem som er svært tynne. Begge gir samme arrdannelse. Svaret er derfor: Det finnes ikke EN operasjon som er best. Det som gjelder er å finne hvilken operasjon som er best for DITT tilfelle. Ved vår klinikk har vi derfor alle disse forskjellige typene proteser og operasjoner og finner hva som er best for deg.
– Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg
Publisert: 2004.02.06 10:19