PARENT_SINGLE

Spør legen: Ubegrunnet tissetrang

Ubegrunnet tissetrang

Fødte et barn for 9 md siden. De første 2 månedene var jeg plaget av å føle tissetrang uten at jeg egentlig måtte tisse. Dette fikk jeg igjen for 2-3 måneder siden.

Tissetrangen sitter ganske lokalt til urinrøret. Trangen blir ofte initiert av at jeg har tisset eller hatt avføring. Umiddelbart etterpå kjenner jeg stor tissetrang, men da har jeg altså nettopp vært på do! Denne følelsen kan gå bort etter halvannen til en time. Men ofte må jeg bare finne meg i å gå rundt å føle jeg må tisse noen timer. Og selv om jeg skulle prøve å tisse litt forsvinner ikke følelsen.

Jeg finner dette veldig frustrerende. Og jeg finner ingen informasjon om noe som ligner min situasjon. Jeg kan knipe strålen midt i og lekker ikke. Jeg var veldig flink med knipeøvelser det første halve året, men har blitt mye slappere med det.

Jeg brukte ceracette fra 2 - 6 måneder etter fødsel. Nå bruker jeg ingen prevensjon, og tok en medisinsk abort for snart 2 måneder siden. Har prøvd kur med selexid uten nytte.

Strålen har fått en annen retning enn før. Nå tisser jeg mer rett frem. Noen ide om hva det kan være?

–Kvinnemenneske31

Siri Harket, uroterapeut svarer:

Hei. Jeg kan godt forestile meg at det er frustrerende å ha det slik du beskriver.

Det kan være flere årsaker til dette. Du sier du har prøvd Selexid, men har du sjekket urinprøve? Det er viktig at det er riktig behandling på de bakteriene som eventuelt er der. Dersom du er sjekket med urinprøve uten at det er funnet noe, kan det være at du har ei blære som ikke tømmer seg helt etter hver gang du har vært på toalettet.

Årsakene til det kan være flere. Du sier ikke om du hadde normal fødsel, fikk du bedøvelse i ryggen? Dette kan medføre en slapp blære som ikke tømmer seg helt.

Du kan forsøke å "dobbeltisse" når du er på toalettet; at du tisser på vanlig måte, deretter reiser du deg og beveger deg litt fra side til side, for så å forsøke å tisse litt til.

Prøv å slapp godt av når du sitter på toalettet. Det at strålen har fått en annen retning kan ha med fødsel å gjøre, at du er sydd nedentil etter fødselen.

Det høres ut som du har god bekkenbunnsmuskulatur, og ingen lekkasje. Det er bra!

Jeg vil nok anbefale deg å få dette utredet, men inntil det blir gjort kan du levere en urinprøve til sjekk, og forsøke rådet med å tømme blæren helt ved å dobbeltisse. Lykke til, og det bør være hjelp å få slik at du slipper å slite med dette.

– Siri Harket, uroterapeut

Publisert: 2010.04.19 14:06

Spør våre fagpersoner

Gynekolog

Mette Moen

Fra helseleksikon

Relaterte spørsmål og svar

Relaterte faktaartikler

Relaterte forum

Søk i spørsmål

Doktor Online har svar på over 50.000 spørsmål. Prøv et søk!