Spør legen: Gummihansker, håndvask og hygiene

Gummihansker, håndvask og hygiene

Hei!

Jeg får lett tørr og sprukken hud på fingrene, som kan virke eksemliknende. Prøver derfor å unngå unødig kontakt med varmt vann og kjemikalier som såpe. Men selv om jeg bruker bomullshansker og gummihansker utenpå når jeg vasker opp, vasker håret og mye mer, må likevel hendene vaskes flere ganger om dagen (etter dobesøk, før matlaging etc).

Akkurat nå er huden så ille at jeg lurer på om jeg kan bruke hansker også ved dobesøk og når jeg tørker egne barn etter dobesøk? Altså, kan jeg ta på meg bomullhansker med engangshansker utenpå, og så slippe å vaske hendene etterpå? Er det hygiensisk nok?

Må engangshansker kastes etter hvert bruk, eller kan jeg vaske hendene med hansker på i det varmeste vannet i kranen + såpe og bruke de på nytt til samme formål? Blir hansker like rene da som hendene blir rene etter håndvask? Blir kostbart å bruke så mange hansker ...!

–Gummihansken

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Det er desverre ganske mange, kanskje mest kvinner, som er plaget av tørr hud som sprekker. Spesielt i vintermånedene er det meget plagsomt for mange.

Du kan neppe unngå helt å vaske hendene, selv om du bruker gummihansker. Rikelig bruk av fet håndkrem kan hjelpe noe.

Når det gjelder bruk av engangshansker, jeg tror at jeg ville kaste dem etter dobesøk. På den andre siden ressonerer du helt riktig. Skikkelig vask etter bruk skulle være like effektivt, eller mer, som å vaske hendene.

Jeg tror at hanskene kan faktisk vaskes mer effektivt enn hendene med varmtvann og såpe.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2012.02.07 10:22