Spør legen: Ett år med smerter i penis
Ett år med smerter i penis
Hei, jeg er en mann på 33 år som i rundt ett år har hatt smerter i penis. I juni 2010 merket jeg en mild stikkende følelse ytterst på penis når jeg tisset. Jo sterkere stråle jo sterkere smerte. På grunn av mye reising i jobbsammenheng, og siden det bare var en mild stikkende følelse og ikke noe ubehag etterpå, gikk det noen måneder uten at jeg fikk undersøkt det. Med tiden begynte jeg å føle smerte etter å ha tisset og det varte gjerne også en stund etterpå.
Jeg tok en vanlig urinprøve og den viste ikke noe. Jeg oppsøkte da min fastlege i midten av oktober 2010 og fikk 2g Azitromax (2 doser) ettersom det kunne være klamydia. Jeg hadde i april/mai hatt ubeskyttet sex. I denne perioden (sept/okt) var jeg også plaget av at jeg måtte ofte på do, også få timer etter at jeg hadde lagt meg. Smertene forsvant ikke etter 10 dager så jeg tok siste kuren med Azitromax. Etter nye 10 dager var fortsatt ikke smertene borte, men plagene med å måtte så ofte på do forsvant.
Stikkingen ytterst på penis, svie, og smerte i penis var økende. Jeg begynte også å få vondt i lysken. Når jeg klemte rundt penis gjorde det vondt, det kjentes nesten som stølhet. Jeg gikk da til fastlegen min igjen, tok en klamydiaprøve som var negativ. Urinprøven viste heller ikke tegn til vanlig infeksjon.
Dessverre måtte jeg reise med jobben igjen, og fikk ikke undersøkt nærmere. Da plagene igjen ble verre, oppsøkte jeg lege i midten av januar. Han ga meg Ciprofloxacino 500mg. Dette dempet smertene rundt lysken, men ikke i penis. Jeg tok også tre ulike blodprøver for å spore de vanligste kjønnssykdommene, samt urinprøvene. Ingen av prøvene viste tegn på infeksjoner. Da smertene ikke ble noe bedre oppsøkte jeg urolog i februar. Han satte meg på en kur med noe som her heter Bladuril og Uroxacin uten at det hjalp noe.
Jeg byttet lege og han satte meg på noe som heter Doxiciclina og Naproxeno. Etter femten dager var smertene fortsatt der. Jeg hadde valgt ikke å ta Naproxeno da jeg forstod det slik at det var mer smertelindrende enn behandlig noe jeg fortalte legen. Han ba meg da gjenta kuren og ta begge to. Så ny tolv dagers kur. Da ingenting hjalp, oppsøkte jeg enda ny lege som satte meg på to ukers kur med Ciprofloxacino og heller ikke dette hjalp noe.
Jeg har nesten ikke hatt sex i denne perioden, og har brukt kondom de få gangene jeg har hatt samleie. Partneren min merket at hun også hadde svie og smerter noen uker etter at vi hadde hatt sex (jeg tror et av kondomene satt litt løst). Hun tok urinprøve samtidig som meg og det ble påvist urinveisinfeksjon hos henne, mens min prøve igjen var "helt fin".
Jeg er veldig fortvilet, smertene er noen dager så sterke at de gjør meg så deprimert at jeg ikke ønsker å leve. Samtidig har jeg null sexlyst. Legene og urologene her nede mener at det ikke feiler meg noe, men det virker for meg som de ikke har kunnskaper om mer avanserte tester jeg kan ta. Jeg har tatt blodprøver, radiografi, ekkografi (da de trodde kanskje det var nyrestein som satt fast i penis og for å se på prostata) men alt er normalt.
Jeg føler alt fra stikking ytterst på penis, til smerte, svie, sårhet, følelsen av sterk varme rundt lysken, som om varmt vann dryppes på meg der nede. Jeg føler også fysisk smerte når jeg klemmer på penis, penishodet og andre områder. Dette er dog varierende. Der jeg klemmer og det gjør vondt en dag behøver det ikke å gjøre vondt den neste.
Jeg holder nå på å bli gal. Urologene her jeg er, tror ikke det er annet å prøve etter all den antibiotikaen jeg har tatt, når urinprøvene og blodprøvene er normale og penis ser normal ut, og jeg ikke har utflod.
Jeg har lest og lest på nettet. Kan det være herpes som gir meg disse smertene? Jeg har gjennom årenes løp tidvis hatt utslett og prikker på penishodet. Har tenkt at det har vært resultat av friksjon og irritasjon. Kan det likevel være snakk om at det nå er et herpesvirus som plager meg, selv om jeg i løpet av ett år ikke har hatt utbrudd?
Av alt jeg har testet meg for, så har jeg ikke testet meg for herpes. Kan man teste om viruset er aktivt? Har jeg viruset og det er i dvale så burde jeg ikke føle disse plagene, men er det aktivt så kan det kanskje være dette som plager meg?
Dersom det skulle være aktivt herpesvirus, hva kan jeg ta for å få smertene til å forsvinne? Har forstått det slik at Acyclovir bare er ment for å forkorte et utbrudd. Det ble veldig langt dette, men jeg ønsker å gi så klart bilde som mulig av min situasjon og hva som har skjedd. Håper på et raskt svar og gode forslag til antibiotika jeg bør prøve, eller konkrete prøver jeg bør be om.
–Fortvilet-1977
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Hei.
Det er ikke lett å være "fjerndoktor" uten muligheter til undersøkelse eller personlig samtale. Sjansen for at jeg kan løse dine problemer er ikke særlig store. Jeg kan bare tenke litt høyt om hvilke assosiasjoner jeg har etter å ha lest din beskrivelse av symptomene, og sykdomsforløpet, flere ganger.
Min første tanke er at dette må være en infeksjon. Men når jeg leser om alle de antibiotikakurene du har vært gjennom, er det ikke mange bakterielle infeksjoner som er igjen, som ikke ville reagere på det store utvalget du har brukt.
Du spør om det kan være herpes. Og det er en av de diagnoser jeg ville prøve å følge opp. Herpesinfeksjoner har du resten av livet når du først er infisert. Etter førstegangsinfeksjon blir viruset igjen i kroppen, nærmere bestemt i de regionale nervene der infeksjonen første gang skjedde. Utviklingen videre er veldig varierende. Noen er symptomfrie, mens andre opplever reaktiveringer ganske ofte. Smerter er et av de vanligste og mest påfallende symptomer ved utbrudd.
Det kan hende at du har reaktiverende herpes lokalisert i urinrøret, selv om denne lokalisasjonen er meget sjelden. Det er vel mulig å undersøke med uroskop når smertene er der, og ta gjerne prøve til virologisk undersøkelse. Du har helt riktig fått med deg at den antivirale behandlingen som er tilgjengelig, Acyclovir og dets slektninger, ikke fjerner infeksjonen.
Vi har per i dag ingen muligheter til å bli kvitt en slik infeksjon. "En gang herpes, alltid herpes", heter det. Og det er den enkle sannheten. Men det kan være verdt å se om det hjelper. Hos kvinner som får hyppige, regelmessige reaktiveringer og utbrudd, har man med stor hell brukt acyclovir i lave doser over lang tid, og det kan da eliminere utbruddene.
Dette ville være min førstevalg, men det er nærmest et skudd i mørket. Uroskopi kunne også avsløre om du har noen forandringer der som kan korrigeres med andre metoder, som for eksempel kirurgi.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2011.07.12 22:34