Spør legen: Kjønnsykdom etter ubeskyttet sex?

Kjønnsykdom etter ubeskyttet sex?

Hei, Jeg er en mann på 30 som hadde ubeskyttet sex med en relativ ukjent kvinne, og etter 3-4 dager fikk jeg noe kviser eller utslett over penis der håret er. De hovnet opp og ble vonde.

Det kom gul, hvit væske ut også, akkurat som på en kvise. Av og til kjennes det ut som det stikker også. Men det er ingenting på penis, testiklene eller andre steder - kun over penis.

Hva kan dette være? Er meget bekymret for at det er herpes. Hvilke konsekvenser vil det i så fall få for resten av mitt liv og sexliv? Har ingen mulighet for å komme meg til lege på en måned.

–Bekymret

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Din beskrivelse peker i retning av infeksjon med noen pyogene (pussdannende) bakterier, som stafylokokker eller streptokokker. Herpesinfeksjon forårsaker mest blemmer, og de er oftest lokalisert på slimhinner, som på penis, og i vesentlig mindre grad på huden der du beskriver.

Det finnes flere salver med antibiotika, noen av dem kan også fås uten resept.

Hvis ikke du kan få tak i det ville jeg anbefale å prøve rensning av kvisene med desinfiserende midler, for eksempel pyrisept. Hygiene og renslighet er viktig for å forebygge spredning.

Slike infeksjoner har en stygg tendens til spredning både hos deg selv og til eventuelt andre (som sexpartnere). Noe langsiktig fare tror jeg ikke det er.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2011.05.19 21:34