Spør legen: Kan jeg være smittet av HIV?
Kan jeg være smittet av HIV?
Hei. Jeg er en mann på 37 år. For cirka ett og ett halvt år siden møtte jeg en dame. Vi hadde sex, stort sett slikket jeg henne. Hun hadde mensen.
Vet det var dumt, men vi var fulle. I en til to uker etterpå var jeg veldig slapp. Hvor stor er risikoen for å få HIV når man slikker en dame som har mensen? Har egentlig ingen symptomer nå.
–Mann
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Jeg tror at den viktiktigste faktoren hvis en skal vurdere smittefaren er sannsynligheten om personen kan ha vært HIV-positiv. Dette avhenger av hva slags person denne kvinnen er.
Forekomst av HIV varierer veldig sterkt i ulike befolkningsgrupper. Blant vanlige norske damer forekommer HIV-infeksjon meget sjelden. Blant prostituerte forekommer det betydelig hyppigere. Du kan vurdere selv hva slags partner du hadde.
Det at hun hadde mens øker sjansen, fordi der HIV finnes i første rekke i blod. På den andre siden overføring er mindre hyppig ved oralsex enn ved vanlig vaginal sex. Så det er ingen lett oppgave å gi deg et klart svar. Jeg tror ikke at det at du var slapp sier noe i den ene eller andre retningen.
Hvis jeg var deg ville jeg tatt en blodprøve og undersøkt om du hadde antistoffer mot HIV. Uten en slik undersøkelse blir du alsdri kvitt den ubehagelige tanken om at du kan være infisert.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2011.02.02 08:06