Spør legen: Kjønnssykdom som gir diaré?

Kjønnssykdom som gir diaré?

For 6-7 uker siden gjorde jeg noe jeg ikke skulle ha gjort. Jeg hadde ubeskyttet sex med ei ukjent jente.

Rundt 2 uker etter begynte jeg å få en ikke direkte vond mage. Men ubegahelig mage. Litt løs mage med løs avføring. Når jeg ligger rolig om natten kjenner jeg lite og ingen ting, men med en gang jeg står opp og begynner å bevege kroppen, kommer det.

Føler jeg er oftere på doskålen nå enn før, spesielt på morgenen og formiddagen. Dette har jeg nå hatt i ca 7 uker. Var hos legen da det begynte, og tok klamydiaprøve med negativt svar.

Jeg har ingen klare andre symtomer på kjønnsykdom. Ikke utflod, ikke svie. Kjenner kanskje noe av og til der nede, men tror det er fordi jeg tenker mye på at det kan være noe der.

Men det med magen er det ikke noe tvil om. Kan jo være tilfeldig at det kom rett etter jeg hadde hatt tilfeldig sex. Men er veldig bekymret. Høres dette ut som en kjønnsykdom for deg?

Det verste er at jeg er i fast forhold og har vært det i mange år. Dette skulle jo aldri ha skjedd, det er jeg klar over! Håper du kan hjelpe meg litt rundt dette. Blir gal!

–Urolig Mann

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Jeg tror ikke at dine magesymptomer har noen sammenheng med den tilfeldige seksuelle kontakten. Samtidig vil jeg påpeke at det kan hende at seksuelt overførte infeksjoner viser seg først etter relativt lang tid, og at du på den måten kanskje bærer i deg en infeksjon.

Men som sagt har dette neppe sammenheng med magesymptomer. Hvis du er veldig urolig for eventuell smitte, og ikke får ut av hodet, kan du etter noen uker få tatt en blodprøve og få den undersøkt for hepatitt og HIV. Bare for sikkerhets skyld.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2010.11.12 13:33