Spør legen: Gul og misfarget negl
Gul og misfarget negl
Jeg tror jeg har fått neglsopp..? Har i lengre tid hatt en gulaktig/lysebrun misfarging i kantene på den ene storetåneglen.
I begynnelsen var det bare misfarging i ytre hjørne, men nå har det spredd seg utover neglen (ser ikke ut som det har spredt seg til roten ennå). Hvor lang tid kan spredningen ta ?
Ser ut som det er noen få millimeter igjen til det når rota.
Jeg kan også se at det såvidt har begynt å bli misfarging (gulaktig) i ytre hjørne på den andre storetåneglen også. Det er ingen smerter, men jeg merker at neglene har blitt tykkere, fått en mer merkelig overflatefasong og de er mer flisete når jeg klipper dem.
Kan jeg bruke samme neglklipper på fingerneglene? Og finnes det reseptfrie midler på apoteket, eller bør jeg løpe til lege så fort som mulig for å ta en test?
Jeg bor i utlandet,og skal ikke hjem til Norge før om en måned. Jeg vil ha det bort, for dette er grusomt stygt.
–Desperat -85
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Neglesopp en ganske vanlig og ubehagelig plage. For sikkerhets skyld vil jeg anbefale at du lar en lege se på det, selv om dine beskrivelser er såpass gode at etter all sannsynlighet er det neglesopp du har.
Det er litt forskjellige sopper som kan forårsake slike infeksjoner og behandlingen er også noe forskjellig. Enkelte leger, som har skikkelig erfaring, diagnostiserer disse klinisk. Det vil si at de baserer diagnosen på det de ser. Andre vil gjerne bekrefte det med prøver, og dyrer soppen.
En skikkelig diagnostikk er et poeng, fordi behandlingen er ofte relativt langvarig og det er dumt å gjennomføre en slik behandling uten en skikkelig diagnose.
Jeg kan trøste deg med at det går som regel bra, men, som sagt tar det tid. Jeg har ikke tro på raske behandlinger lokalt. Jeg tror du bår bruke et reseptbelagt middel. Men der er ikke en sykdom som trenger øyeblikkelig hjelp.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2010.10.07 19:49